Louise – Anne-Laure van Neer

Louise

Anne-Laure is hoogzwanger wanneer ze ontdekt dat haar vriend haar bedriegt. Ze heeft een beperkt budget, maar wil een veilige plek voor zichzelf en haar baby. De advertentie die ze dan tegenkomt, is een geschenk uit de hemel: ‘Huurster gevraagd voor goedkoop appartement, in ruil voor hulp in huis.’ Ze wil gerust haar handen uit de mouwen steken als ze daardoor een fijn plekje kan vinden. Ze komt terecht bij Louise en haar dementerende man Roger. Wanneer de rust in haar leven lijkt terug te keren, vindt Anne-Laure in een lade een manuscript. Ze kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en besluit het manuscript stiekem te lezen. Hierdoor komt ze terecht in een misdaadverhaal met Roger in de hoofdrol en een bijzondere rol voor Louise. En dan is er nog een lijk…

Wat een fantastisch boek is Louise. Er zijn weinig auteurs die zichzelf als hoofdpersonage durven opvoeren omdat je meteen het risico neemt dat de lezer op je neerkijkt of geen connectie voelt met het personage. Maar Anne-Laure van Neer laat zien dat zij het wel kan.

Doorheen het hele verhaal volg je haar als hoofdpersonage waardoor je slechts één blik op de feiten krijgt. Door hier het manuscript aan toe te voegen, dat je als lezer samen met haar ontdekt, zit je meteen volledig in haar hoofd. Je leeft enorm met haar mee, maar dat betekent ook dat ze je makkelijk op zijsporen kan zetten. En geloof me, je loopt er met open ogen in. Hoewel het boek, zeker de eerste helft, niet meteen een thriller is, is het dit naar het einde toe zeker wel. Maar naast spanning is de humor zeker een extra troef. Ik heb nog nooit zo hard gelachen met een thriller als met Louise.

Daarnaast hanteert van Neer een vlotte schrijfstijl waardoor het verhaal lekker vlot wegleest. Omdat je zo in het hoofd van Anne-Laure zit en met haar meeleeft en op onderzoek uitgaat, sla je bladzijde na bladzijde om en voor je het weet, heb je het boek volledig uit. Het heeft me geen seconde verveelt en ik kijk ernaar uit meer werk van deze auteur te lezen.

Naast een vlotte schrijfstijl, de nodige spanning en toffe personages die meteen onder je vel kruipen, voert Anne-Laure van Neer een geweldig gevoel voor humor ten tonele die dit boek naar een hoger niveau tillen. Hoe onwaarschijnlijk sommige passages ook lijken, je gaat er zonder nadenken volledig in mee en leeft toe naar de allerlaatste bladzijde en ontknoping. Er zijn weinig thrillers die de lezer zo in de ban houden. Wat een topwerk!