Lotta: net even anders – Marloes De Vries

Lotta is een meisje dat net even anders is dan haar leeftijdsgenoten, maar eigenlijk daardoor net heel herkenbaar. Voelen we ons niet allemaal een beetje anders dan de rest? In deze strip maakt de lezer kennis met Lotta’s gezin, familie en vrienden, maar ook haar onhandigheid en oprechtheid hebben een belangrijke plek in haar leven. Ze beleeft kleine en grote avonturen, maar alles is zo herkenbaar waardoor de lezer zich volledig thuis voelt in deze strip van Marloes De Vries.

Auteur Marloes De Vries leerde ik kennen dankzij haar fantastische boek Volwassen worden is optioneel. Daarin beschreef ze de struggles van het volwassen worden: iedereen om je heen start een gezinnetje en werkt aan zijn carrière, maar wat als jij nog niet zo ver bent? Bijna alle situaties zijn zo herkenbaar en het doet deugd om te beseffen dat je daar niet alleen in staat. Hetzelfde doet ze eigenlijk met Lotta, zij het voor een ander doelpubliek. Haar zachte, typerende tekenstijl is ook hier aanwezig en maakt van deze strip een pareltje om naar te kijken en doorheen te bladeren. De cover valt daardoor ook op en de speelsheid en grappigheid die ook in het verhaal zitten, zijn meteen voelbaar en zetten onmiddellijk de juiste toon.

Lotta bestaat uit allemaal situaties en gebeurtenissen die beschreven worden op één bladzijde. Het is dus geen doorlopend verhaal, maar allemaal kleine verhaaltjes en avonturen op zich. Ze zijn herkenbaar, grappig en soms gênant, maar daardoor natuurlijk des te leuker. Lotta is een heel fijn hoofdpersonage omdat ze doodeerlijk is: ze is een gewoon meisje dat gewone dingen meemaakt en dat maakt haar zo fijn. Geen verwaand gedrag, geen knotsgekke avonturen, maar een meisje dat dingen meemaakt die ook de lezer zal herkennen. De grootsheid van dit verhaal verschuilt zich in het eenvoud!

Alle tekeningen en verhalen zijn met enorm veel liefde gemaakt, dat merk je, zie je en voel je bladzijde na bladzijde. Lotta is een strip die ik zelf nog meermaals uit de kast zal halen om opnieuw en opnieuw te lezen. Het is tijdloos, grappig en eigenlijk ook best wel schattig op sommige momenten en daardoor verveelt het nooit. Sociaal onhandig is misschien een kernwoord dat Lotta omschrijft, maar dat zijn we soms allemaal! Lang leve Lotta en Marloes De Vries die heeft gezorgd voor een strip voor jong en oud.