Levy en het witte wonderdoosje – Lara Reims (Blogtour)

Wanneer Levy op straat een klein, wit doosje vindt, is er iets in haar dat zegt dat ze het moet oprapen. Nietsvermoedend verbergt ze het doosje in haar zak en tegen al haar verwachtingen in, helpt het haar de dag door. De leerlingen rondom haar die zeggen dat ze niks kan, de sommen die ze fout maakt, haar concentratie die snel verdwijnt… het raakt haar vandaag allemaal niet. Wanneer er plots vreemde dingen beginnen te gebeuren, beseft Levy dat het iets met het doosje te maken moet hebben. Ze krijgt rare berichten op haar computer en op haar telefoon. Dan ontdekt ze plots hoe het doosje opengaat… Kan het doosje Levy helpen?

Levy en het witte wonderdoosje is een prachtig avonturenboek voor lezers vanaf 10 jaar. Het is fantastisch om Levy als hoofdpersonage te volgen. Ze is een dappere jonge meid die het niet makkelijk heeft: ze heeft moeite met haar concentratie op school en is bang dat ze daardoor volgend jaar niet meer met haar beste vriend op school zal zitten. Toch geeft ze niet op en het bijzondere doosje geeft haar moed. Op die manier beseft Levy dat hoe uitzichtloos de situatie ook lijkt, er altijd een oplossing is!

Daarnaast zitten er nog enkele andere thema’s in het verhaal, zoals pesten, opgroeien en de relaties met je ouders. Vele lezers zullen (deeltjes van) zichzelf in Levy herkennen en daardoor vlot door het boek heenlezen. De aangename schrijfstijl van Lara Reims vormt hierbij een goede leidraad. Ik ben oprecht blij om te zien dat er hoofdpersonages zoals Levy bestaan. Ze zullen veel kinderen net dat tikkeltje meer zelfvertrouwen geven omdat ze zien dat het oké is om het soms moeilijk te hebben of er niet helemaal bij te horen. Reims verwerkt dit op een subtiele, maar toch duidelijke manier in dit prachtige boek.

De combinatie van al die belangrijke thema’s met het vleugje magie en de dosis spanning maakt van dit boek een absolute mustread voor jong en oud. Er zijn veel te weinig jeugdboeken waarin deze combinatie zo prachtig naar voren komt. Ook is er een rol voor technologie weggelegd en dat is in de maatschappij waarin wij vandaag leven helemaal niet zo gek. Technologie speelt een steeds grotere rol en dat mag ook in boeken terugkomen. Lezers zullen zich hierdoor nog beter kunnen inleven.

Levy en het witte wonderdoosje is zonder twijfel één van de mooiste jeugdboeken die ik dit jaar las. Een ijzersterk en boeiend hoofdpersonage, een spannend verhaal en thema’s die van begin tot eind goed worden uitgewerkt. Lara Reims schreef een boek dat zowel jong als oud gelezen moet hebben.