Lock down

Lock down – Maren Stoffels

De examens komen eraan voor drie goede vrienden en ze beseffen maar al te goed dat hun smartphones het hen moeilijk maken om goed te kunnen studeren. Daarom beslissen ze met z’n drieën naar een afgelegen boerderij in het bos te gaan zonder internet en smartphone. Deze lockdown levert hen hopelijk goede punten op! Maar niets is wat het lijkt en algauw verandert de idyllische boerderij in de bossen zonder internet in een nachtmerrie. Iemand lijkt hen in de gaten te houden, iemand die hun diepste geheimen kent en er niet voor terugschrikt die bekend te maken als ze niet doen wat er wordt gevraagd… Hoe ver kan je gaan voor wraak?

Een nieuwe thriller van Maren Stoffels is altijd goed nieuws! En net zoals haar andere thrillers krijg je ook hier een succesvolle combinatie van een aantal gekende elementen: haar vlotte schrijfstijl, een aantal boeiende personages, een sterke setting en vooral een onverwacht motief.

De lezer lijkt vanaf bladzijde een mee te zijn met het verhaal. Stoffels schetst heel duidelijk hoe de onderlinge relaties in elkaar zitten, wie waarmee te maken heeft enzovoort. Dat lijkt toch zo. Hierdoor heb je als lezer het idee dat je het eigenlijk allemaal al door hebt, dat er niet veel meer te ontdekken valt. Je leest rustig verder en ontdekt beetje bij beetje dat niet alle informatie die je dacht te hebben, klopt en dat niet alle puzzelstukjes die je al hebt gelegd op de juiste plaats liggen. Meesterlijk dat je zo’n gevoel van vertrouwen en rust krijgt, maar dat dat helemaal overhoop wordt gegooid.

Wat dan weer jammer is, is dat Stoffels kiest om het thema relatie tussen leerling en leerkracht te gebruiken. Ik ben geen al te grote fan van dat thema en ik vind het hier een beetje dubbel. Het is duidelijk waarom ze voor de lijn gegaan is want het past in het verhaal, maar er waren ook andere mogelijkheden.

Dat buiten beschouwing gelaten is het een zeer fijne thriller voor tieners. Maren Stoffels weet je tot op de allerlaatste bladzijde in spanning te houden en te eindigen met een enorme plottwist. Heerlijk is dat! Met Lock down laat ze weer een keer zien dat ze perfect kan inspelen op haar doelgroep en haar verhalen heerlijk kan opbouwen. Genieten!