Kolletje en Dirk: Het grote ridderfeest – Pieter Feller (Marloes)

Het grote ridderfeest
Illustrator: Natascha Stenvert

Kolletje en Dirk hebben feest!

Leuk én leerzaam: het zijn wellicht twee kernwoorden die passen bij de verhalen van Kolletje en Dirk. Ook in het nieuwste verhalenboekje, Kolletje en Dirk – Het grote ridderfeest, staan deze waarden centraal. Pieter Feller en Natascha Stenvert zijn erin geslaagd de jeugdige lezer mee te nemen in de spannende avonturen en ze tegelijkertijd iets te leren over ridders, kastelen en het ontstaan van steden.

Kolletje en Dirk – Het grote ridderfeest bestaat uit vijf verhaaltjes. In het eerste verhaaltje horen Kolletje en Dirk dat de stad bijna 750 jaar oud is en dat is reden voor een feest! Terwijl de kinderen van opa Snor horen dat de ridders ooit de stad begonnen, vertelt Kolletjes vader dat er een groot ridderfeest komt. De volgende verhaaltjes gaan over de voorbereidingen. De kinderen leren een troebelboer kennen, de moeder van Kolletje heeft problemen met het maken van een ridder- en een riddereskostuum en het kasteel moet geschilderd worden. Het is nog maar de vraag of het op tijd gaat lukken.

De vijf verhaaltjes in het boek van Feller en Stenvert lopen als één groot door te lezen verhaal door, maar zijn ook afzonderlijk te stoppen, waardoor een ideaal voorleesboek ontstaat. Elk verhaaltje vertelt iets over de aanloop naar het feest en leert kinderen een facet van het vroegere ridderschap en het ontstaan van steden. Natuurlijk doet opa Snor een belangrijke duit in het zakje, door over vroeger te vertellen, maar ook de juf van Kolletje maakt indruk met haar verhaal over de troubadour.

De verhalen zijn rustig vormgegeven. Links, rechts, onder of boven het verhaal staat een kleine illustratie, met veelal personages (of een hond) uit het verhaal. Het geeft de kinderen een klein beetje houvast als het gaat om het verhaal. Hoe ziet een ridder er precies uit? Wat zie je als je een plassende hond ziet, hoe maken de bewoners het kasteel? Alles krijgt een beetje vorm door de tekeningen. Een beetje, want gelukkig wordt veel ruimte gelaten voor de fantasie van kinderen. Helemaal zelf kunnen zij beelden bedenken bij de avonturen.

Vlak voor het eind van de verhaaltjes komt de grote vraag naar voren: is het kasteel af? Gelukkig geeft het verhaal zelf het enige echte antwoord: in het midden van Kolletje en Dirk – Het grote ridderfeest zit een uitklapbaar kasteel. Ideaal om samen nog meer grote ridderverhalen te bedenken en na te spelen. Het biedt de mogelijkheid tot nog meer fantasie!