Kerstmis in de straat

Kerstmis in de straat – Ingela P. Arrhenius (Véronique)

Ben je fan van uitvouwbare kartonboekjes met van die kleine extra flapjes die dan nog aanvullende verrassingen voor je in petto hebben? Ik in elk geval wel. Het kind in mij komt dan helemaal naar boven. Heb je dezelfde feeling, dan is deze bontige, levendige winkelstraat zeker eentje voor in de klas of voor in de opvang. Maar ook thuis kan je samen met je kleuter met dit boek meer doen dan alleen maar lezen en vertellen. Kerstmis in de straat heeft de sfeer terug van tijdens de kerstperiode, maar je kan er zeker nog mee verder gaan na deze periode. Ben je nieuwsgierig geworden? Lees dan zeker verder.

Wat als eerste opvalt, zijn de mooie kleurrijke tekeningen die op de cover prijken. Deze zijn van de hand van Ingela P. Arrhenius. Een illustrator die al heel wat kartonboekjes met haar mooie tekeningen heeft verwend. Narwal, waar ben je? is er eentje van die ik wel ken. De illustraties zijn eenvoudig maar geven heel herkenbare dieren weer. Ieder huisje en winkeltje krijgen een andere kleur en accenten mee. En achter de flapjes kan je gewoon binnenkijken bij ieder personage uit het boek. Zoete winterse taferelen komen gewoon tot leven. Elk bij zijn eigen sfeer en setting. In de zijflappen komen ook korte teksten van Jonathan Emmett tevoorschijn. Eenvoudige zinnetjes, heel passend bij de tekeningen, maar die ook ruimte geven om samen nog veel meer te vertellen en de fantasie tot leven laten komen. Daarom is dit boek ook heel bruikbaar om als vertelhuis te gebruiken. Hiermee kan je de woordenschat van je kind doen groeien. Hier worden woorden die ze tijdens deze periode leren ook omgezet in een prachtig verhaal. Eens je het boek uit hebt, kan je die helemaal open zetten en de kinderen zelf laten spelen. Dit kan zowel langs de zijde met de flapjes, maar ook aan de andere zijde, want daar krijg je als verrassing nog een heel ander verhaal. Eentje dat ze volledig zelf kunnen gaan verzinnen. Geef hen klein handpopjes of knuffeltjes en nieuwe verhalen en fantasieën zullen zeker ontstaan.

Dus hou je van de winter of wil je de kerstsfeer nog ietsje langer laten duren? Dan is dit het ideale kerstboom- of wintergeschenk. Tenzij je hem liever aan jezelf cadeau wil doen 😉