In de spotlights – Manon Visser (blogtour)

Kate leidt voor de buitenwereld een normaal leven: ze gaat naar school en hangt graag met haar vrienden rond. Maar ze leidt een dubbelleven want naast Kate is ze ook Skyler, een bekende popster die de harten van velen verovert. Enkel haar beste vriendin weet dat ze Skyler is en dat wil ze ook zo houden. Ze vindt haar privacy namelijk heel erg belangrijk en geniet ervan nog buiten te kunnen komen zonder overal herkend te worden. Alles lijkt goed te gaan tot ze plots geheimzinnige berichtjes krijgt die steeds dreigender worden van toon. De anonieme stalker dreigt haar geheim bekend te zullen maken als ze de opdrachten niet uitvoert. Moet Kate dan toch vertellen wie ze is om haar dierbaren te kunnen beschermen?

Het concept van In de spotlights doet denken aan Hannah Montana, met enkele elementen van bijvoorbeeld Truth or Dance van Chinouk Thijssen en Pretty Little Liars. Manon Visser zet een heerlijk debuut neer dat doet uitkijken naar meer werk van haar.

Vanaf de start weet de lezer door de achterflap dat het hele leven van Kate overhoop zal worden gehaald. Toch neemt Visser eerst de tijd om de personages voor te stellen en de lezer te laten kennismaken met Kate, haar ouders en haar vrienden, zonder te vervelen. Je leert Cassie, haar beste vriendin, kennen, maar ook haar manager, broer en ouders komen af en toe op de voorgrond. Samen vormen ze een diverse groep, ook haar vrienden, en dat maakt het meteen interessant.

En dan zijn er natuurlijk de dreigende berichtjes. Er zijn heel wat subtiele hints naar verschillende potentiële afzenders waardoor je als lezer meteen een lijstje van verdachten begint te maken. Desondanks blijf je twijfelen en wissel je nog vaak van hoofdverdachte. Visser blijft tussen de bedreigingen door ook de andere personages een rol geven en Kates leven, buiten Skyler, krijgt ook nog steeds ruimte. Dat vind ik knap, dat ze als debuterend auteur dat evenwicht mooi weet te bewaren en niet alle andere verhaallijnen laat vallen om te kunnen focussen op de dreigende berichtjes.

In de spotlights combineert op een heerlijke manier de glitter and glamour van een leven als popster met de spanning die hoort bij de bedreiging van de sms’jes. Dit zou mij als veertienjarige enorm hebben aangesproken en ik ben ervan overtuigd dat Vissers boek veel tieners zal doen genieten! De vlotte schrijfstijl, de realistische personages en de spanning zorgen voor een boek dat je bijna in één ruk uitleest!