Het geheim van de dierenredders – Annet Jacobs (Emy)

Avontuurlijke en stoere dierenredders in actie!

Nina en Elvin wonen een jaar bij elkaar in huis wanneer er nieuwe buren komen. Alleen verhuizen deze buren op een wel heel raar tijdstip: midden in de nacht. Er komt een grote kist in de tuin te staan en in diezelfde nacht wordt er een groot pakket het huis in gesleept. Dat pakket is verhuld in een deken en lijkt nog het meeste op een olifant. Vanaf die nacht zitten de gordijnen altijd dicht en Rover, de nieuwe buurjongen, komt ineens in de klas van Nina en Elvin. Hij schrijft in een rare taal, wat Russisch blijkt te zijn. Nina vertrouwt hem eerst niet en probeert achter allerlei informatie te komen. Jette is de beste vriendin van Nina en wil bewijzen dat Rover niet te vertrouwen is. Zij bedenkt een list om Rover erin te luizen, alleen blijkt alles uiteindelijk anders te zijn dan Jette denkt. In Het geheim van de dierenredders beantwoordt Annet Jacobs alle vragen die de lezer bij dit verhaal kan krijgen.

Annet Jacobs slaagt erin om een spannend avontuur te schrijven voor de jonge lezer. Ze bereikt dit door telkens op een spannend moment weer een nieuw avontuur aan te snijden. Zo is er de ruzie tussen Nina en Jette, die Nina net wil oplossen door naar Jette te gaan wanneer er dieren gered worden in het park. En net op het moment dat Nina en Elvin achter het geheim van Rover komen, komt Jette om Rover te waarschuwen voor de politie. Door deze opbouw van nieuwe avonturen slaagt Jacobs erin om de lezer geboeid te houden.

Op enkele uitzonderingen na past het taalgebruik goed bij de doelgroep van Jacobs. Echter hoor je kinderen van 8 jaar niet snel praten in zinnen als: binnen is de pislucht niet te harden. Dat soort zinnen worden sneller gebruikt door volwassenen dan door kinderen. De rest van het verhaal is echt gericht op kinderen, waarbij alle details herkenbaar worden uitgeschreven voor de kinderen. Van de schoolsituaties waar Jette en Nina ruzie hebben tot de omschrijving van de leeuw op de bank: het wordt beschreven alsof de lezer in dezelfde ruimte staat en alles zelf meemaakt. Ook is de zinsopbouw en de lengte daarvan gericht op de doelgroep. Jacobs schrijft korte en begrijpelijke zinnen, waardoor de lezer het verhaal goed kan blijven volgen.

De illustraties in het boek, die allemaal in grijstinten gemaakt zijn, sluiten goed aan bij het verhaal. De uitdrukkingen op de gezichten van de personages worden in enkele gevallen beter uitgedrukt bij de illustratie dan in de tekst mogelijk is. Wel zou het in sommige gevallen mooier zijn geweest als de illustraties in kleur gemaakt worden, bijvoorbeeld bij de leeuw. Zo kun je nog beter zien hoe mooi dat dier eigenlijk is. Bij andere situaties, zoals de nieuwe buren die ´s nachts gaan verhuizen, is de keuze voor grijstinten weer heel sterk, omdat dat de spanning met zich meebrengt.

In Het geheim van de dierenredders komen verschillende personen naar voren, maar de kinderen, Nina en Elvin, dragen de grootste rollen. Nina en Elvin brengen leven in het verhaal door op onderzoek te gaan naar het grote geheim van Rover. Wanneer ze hier achterkomen nemen ze niet direct een volwassene in vertrouwen, maar proberen de problemen eerst zelf op te lossen. Doordat deze twee kinderen zelf op avontuur blijven gaan, blijft het verhaal actief en daardoor is het aantrekkelijk voor de lezer om te blijven lezen. Ondanks dat zij de grootste rollen hebben leer je weinig over het leven van deze twee kinderen. Je weet dat hun ouders bij elkaar zijn gekomen waardoor Nina en Elvin stiefbroer en -zus zijn, maar meer kom je niet te weten over het leven van deze twee. Ook de andere personages krijgen een korte toelichting, zoals wat de baan van diegene is. Er wordt geen aandacht besteedt aan wat de leeftijd van de kinderen is of hoe ze eruit zien. Dat laatste wordt echter wel toegelicht door de illustraties. Ondanks dat je bijna geen beeld krijgt bij de personen in het boek, blijft het verhaal goed te volgen en kun je als lezer goed fantaseren!

Annet Jacobs heeft in de reeks van Het geheim van…. een goede toevoeging gedaan met Het geheim van de dierenredders. Het boek is goed te lezen voor de jonge lezer doordat het taalgebruik aansluit op hoe de lezer communiceert. Daarnaast zorgen de avonturen van Nina en Elvin ervoor dat de lezer door wil gaan met lezen. Het boek is zeker een aanrader voor de jonge avontuurlijke lezer!