#ikdatethuis

#ikdatethuis – Lily Frank (Blogtour)

#ikdatethuis

Na een vreselijke break-up vindt Samyra het tijd om opnieuw op zoek te gaan naar een nieuwe soulmate. Maar hoe doe je dat als het leven door een stom virus op pauze wordt gezet? De coronacrisis maakt daten er niet makkelijker op en ook op Tinder vindt Samyra niet haar droomman. Daarnaast zit ze ook nog eens opgescheept met een irritante buurman die haar het bloed onder de nagels vandaan haalt. Hoe moet ze de lockdown overleven?

Lily Frank schreef eerder verhalen in het feelgood genre, maar waagt zich nu aan een roman waar corona een prominente plaats krijgt. Een beetje dubbel natuurlijk want iedereen is het woord en alle maatregelen al lang beu, dus ze neemt een risico met dit boek. Desondanks pakt het goed uit en zorgt het vooral voor herkenbaarheid bij de lezer.

Tijdens het lezen dacht ik meermaals terug aan de start van de allereerste lockdown, in maart 2020 (in België) om precies te zijn. Veel gebeurtenissen zijn in het boek zo beschreven dat je onmiddellijk zelf terugdenkt aan hoe je de dingen als lezer hebt ervaren, bijvoorbeeld het volgen van de persconferenties, het thuis zitten of de reflex om af te spreken met vrienden op restaurant en dan later beseffen dat dat niet kan wegens de lockdown.

Daarnaast voegt de auteur een andere boeiende verhaallijn toe: als je allemaal opgesloten zit in je huis, zijn natuurlijk je buren de personen die het dichts bij je zijn/wonen en dat kan zowel positief als negatief zijn. Zo maakt Samyra kennis met buren die graag klussen tijdens de lockdown, maar ook met haar andere buurman die ze eigenlijk niet kan luchten. Het jammere aan die verhaallijn is dat het enorm voorspelbaar is hoe de dingen gaan evolueren. Je ziet vanaf de start alle plotwendingen al komen en wordt daardoor geen enkele keer verrast. Jammer want dat is eigenlijk het enige dat dit boek miste. De vlotte schrijfstijl weet de lezer gelukkig geboeid te houden, waardoor je ondanks de voorspelbaarheid wel verder leest en als een trein door het boek gaat.

#ikdatethuis is een heerlijke feelgood met een vlotte schrijfstijl die je weer even terug katapulteert naar het begin van de eerste lockdown. Voeg daar een grote dosis romantiek aan toe en je krijgt een fijn, maar ook wel voorspelbaar boek dat zorgt voor enkele uren vermakelijk leesplezier. Dankzij de vlotte schrijfstijl van Lily Frank lees je het boek snel uit. Ideaal voor tijdens een drukke periode!