Blackmail

Blackmail – Cis Meijer (Marloes)

Heerlijk leesvoer; lekker thrillen met Tess

‘’Hey panterpoesjes! In Gossip met Jade bespreek ik de hotste gossip en het snoepje van de week. Catfights, love issues: wie is op wie, wie is met wie? En wie bedriegt wie?’’

De roddelpodcast van Jade liegt er niet om: roddels, roddels en nog eens roddels. Helaas komt er plotseling een einde aan deze podcast wanneer Jade overlijdt. Een ongeluk, zo wordt geconstateerd. Tess, de beste vriendin van Jade, denkt echter anders. Wanneer zij als herinnering iets van Jade mee mag nemen uit Jades kamer, kiest ze voor de goocheldoos. Ze ontdekt Jades audiorecorder en de fragmenten die daar op staan, maken haar nog meer aan het twijfelen. Ze gaat op onderzoek uit.

Cis Meijer gaat in Blackmail vliegend van start. Wellicht iets té vliegend. De lezer wordt in drie korte hoofdstukken geconfronteerd met drie verschillende stemmen: de dader, Jade in haar podcast en hoofdpersoon Tess. Nog voor je een idee hebt wat er eigenlijk gaande is, is er al een stortvloed van informatie over je heen gedrapeerd en heb je het idee dat je alles moet onthouden, terwijl dat eigenlijk niet kan.

Gelukkig neemt het tempo daarna af en kijk je langere tijd mee met Tess; een herkenbaar meisje met een leven als iedere andere. Slechts één ding is anders: haar beste vriendin is dood. Via Tess krijg je, in soms iets wat te expliciete frasen, informatie over het karakter van Jade. Jade lijkt een meisje met twee gezichten: enerzijds de roddelkoningin, anderzijds een lieve en trouwe vriendin. Die karakterschets, alsmede het nieuwsgierige karakter van Tess, geven voldoende input voor een spannend verhaal. Er zijn vast vijanden die Jade liever zagen gaan dan komen; het is de basis voor een rampscenario waar eenieder van kan smullen.

Vervolgens ontvouwt zich een actueel en thematisch rijk verhaal. Meijer haalt allerlei kleine en grote onderwerpen naar voren, zonder belerend over te komen. Zo komen impliciet en expliciet onderwerpen als het maken van podcasts, sexting, drugs, homoseksualiteit en pestgedrag aan bod. De auteur grijpt daarbij naar de actualiteit, getuige de politiecontroles op de school waar Tess zit. Bovendien weet Meijer met enige regelmaat de juiste toonzetting te pakken. Met name de podcasts van Jade zijn op die manier erg geslaagd. De passages vanuit Tess lezen tegelijkertijd ‘lekker weg’ door een prima samenspel tussen dialoog, beschrijving en gedachtegangen.

Helaas bevat de plot hier en daar te expliciete verdachtmakingen of ‘alarmknoppen’. Zo mag de agenda van Jade écht niet kwijtraken en is het weer op de bewuste avond, in de climax van het verhaal, onheilspellend: ‘Ik bedoel vanavond. Als ik jullie was zou ik het huis niet verlaten. Er is een flinke storm voorspeld.’ Aloude spanningsverhogende middelen, zoals donkere steegjes en glaasje draaien, worden ingezet; iets wat het verhaal an sich niet nodig heeft. Het is zonder al die elementen écht al interessant genoeg.

Toch past ook Blackmail weer prima in de kast vol spannende boeken. Meijer verzorgt met de 229 pagina’s tellende jeugdthriller opnieuw een avond plezier. Het is een kwestie van openslaan, lezen en genieten.