Hybrid – Greet Ilegems

Amina leeft als wees in een buitenwijk van het arme noorden. Zolang ze zich kan herinneren ligt haar moeder in een bizarre coma. Dankzij een overheidswedstrijd krijgt ze een unieke kans: ze wint op haar dertiende verjaardag een beurs aan het presidentieel college waar ze als buitenbeentje tussen de kinderen van de elite belandt. Maar Amina is anders en haar geheim lijkt het niet uit te houden tot het einde van het laatste jaar. De spanningen lopen op en tijdens een allerlaatste schooluitstap gaat het mis. Een moment waarop alles verandert…

Ik heb dit boek zo vaak voorbij zien komen op social media en elke keer dacht ik: dit lijkt me echt wel wat. Maar op de een of andere manier is het er nooit van gekomen om het boek te gaan lezen. Maar toen dan ook deel twee verscheen, kon ik mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en ben ik in deel één begonnen. De cover vind ik fantastisch: de sfeer die deze uitstraalt zorgt ervoor dat je als lezer al een voorproefje krijgt van die van het verhaal. En na het lezen kan je ook concluderen dat die sfeer er perfect bij past. Duistere geheimen en mysterie, precies zoals de cover doet vermoeden.

De auteur is er meesterlijk in geslaagd een magische wereld op zo’n manier te schetsen dat de lezer het verschil tussen realiteit en fantasie volledig kwijt raakt. Ik heb nog nooit een fantasy/sci-fi-verhaal gelezen waarin ik de gecreëerde wereld zo realistisch vond en waarin deze zo echt aanvoelde. De combinaties van thema’s vind ik gewaagd, maar zeer geslaagd. Romantiek, fantasie, sci-fi, opgroeien en volwassen worden, geheimen en ga maar door. Heel veel verschillende thema’s door elkaar, maar de auteur weet de orde te behouden. Elk thema vraagt momenteel nog naar meer, en gelukkig maar want deel twee ligt te wachten!

In het begin moest ik mij wel erg focussen op de schrijfstijl om bij het verhaal te blijven, maar dat verdween gelukkig snel. Dat komt mede doordat Amina zo’n fantastisch personage is. Ze is echt, heel menselijk en vooral heel herkenbaar voor velen. Ik voelde mij doorheen het verhaal heel sterk verbonden met haar en haar emoties kwamen echt bij me binnen.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik positief verrast ben door Hybrid, zelfs nog meer dan ik had verwacht. Het lijkt een overrompeling van thema’s, maar de auteur geeft elk thema zijn unieke plaats. Hoewel ze duidelijk nog wat verdere uitwerking nodig hebben, hoeft dat hier niet per definitie een punt van kritiek te zijn want deel twee ligt al op een lezer te wachten. Knap debuut dat mij enorm benieuwd maakt naar de rest!