Het wonderbaarlijke verhaal van de kleine prins – Tiny Fisscher

Het wonderbaarlijke verhaal van de kleine prins is al vele malen verteld, herverteld, vertaald en opnieuw verteld maar blijft tot de verbeelding spreken. Ik las zelf al enkele verschillende versies en waagde me deze keer aan de versie van Tiny Fisscher en Mark Janssen.

De kleine prins woont op een bijzondere planeet, maar besluit op een dag op reis te gaan. Hij komt verschillende planeten en vreemde figuren tegen. Deze mensen, waaronder een koning die de baas wil spelen, een zakenman die enkel bezig is met materialistische zaken en een ijdeltuit, staan symbool voor de verschillende negatieve kanten die wij als mensen durven vertonen. Uiteindelijk belandt hij op aarde, waar hij de piloot ontmoet die het verhaal aan de lezer vertelt.

Dankzij de vlotte schrijfstijl van Tiny Fisscher is deze bewerking aangenaam om te lezen en voor te lezen. Ze zorgt voor begrijpbare taal en de illustraties van Mark Janssen bieden voldoende ondersteuning. Daarnaast vullen ze de magie die van het verhaal uitgaat mooi aan dankzij de zachte kleuren en tekenstijl. Het is een genoegen om tijdens het lezen naar de illustraties te kijken.

De kinderlijke onschuld van de kleine prins is en blijft een boeiende kijk op het leven zoals wij dat kennen. De wijze lessen die we uit dit boek kunnen trekken, zijn tot op de dag van vandaag aan de orde. Ondanks de vele vertalingen en hervertellingen blijken wij als mensen dat toch nog steeds niet altijd door te hebben. De kleine prins vertelt over onze slechte kanten en vraagt zich meermaals af waarom de personen die hij tegenkomt zulke gekke dingen nastreven. Ook het geduld dat de vos hem probeert bij te brengen en met een open blik durven kijken naar de wereld zijn thema’s die mooi naar voren worden gebracht in deze hervertelling.

Tiny Fisscher bewees nogmaals haar talent met deze hervertelling van de kleine prins. Ze maakt het verhaal toegankelijk voor jongere lezers en wordt daarbij ondersteund door de prachtige en zachte illustraties van Mark Janssen die tot de verbeelding van de lezer spreken. Ideaal om te lezen en voor te lezen!