Hoe vermoord ik mijn familie

Hoe vermoord ik mijn familie? – Bella Mackie

‘Ik heb meerdere mensen vermoord (sommige op gruwelijke wijze, andere heel koelbloedig) en toch zit ik nu in de gevangenis voor een moord die ik níét heb gepleegd. Als ik bedenk wat ik écht heb gedaan, vind ik het stiekem jammer dat niemand ooit zal weten wat voor complexe klussen het waren. Ik hoop er natuurlijk ongestraft mee weg te komen, maar ik stel me graag voor dat iemand ooit, als ik er allang niet meer ben, een oude kluis opent en deze bekentenis vindt. Mensen zouden van hun stoel vallen. Er is per slot van rekening vrijwel niemand ter wereld die kan begrijpen hoe iemand van achtentwintig doodleuk zes familieleden kan hebben vermoord, om vervolgens, zonder ook maar een greintje spijt, vrolijk verder te gaan met haar leven.’

Hoe vermoord ik mijn familie? is wellicht een van de grappigste boeken die ik tot hiertoe gelezen heb. Het is een humoristische thriller, hoewel het boek niet altijd heel spannend is door de humoristische ondertoon die soms de bovenhand heeft. Als je dus echt een spannende thriller zoekt die je uit je slaap houdt, is dit niet het boek dat je nodig hebt. Zoek je daarentegen een origineel verhaal zoals er maar weinig bestaan en dat gegarandeerd voor leesplezier zorgt? Dan zit je met dit boek zeker goed!

De verteller van het verhaal zorgt voor twee verschillende verhalen die ze door elkaar vertelt. Enerzijds schrijft ze in haar dagboek over haar leven in de gevangenis nu, hoe het daar is en wat ze doet om vrij te komen. Anderzijds beschrijft ze de moorden die ze wel heeft gepleegd en vertelt ze stap voor stap hoe ze te werk is gegaan. Ze heeft een goed motief om de moorden te plegen, dat legt ze ook uitgebreid uit, en daardoor heb je ondanks haar gruwelijke daden, toch sympathie voor deze vrouw.

Het enige minpunt voor mij was het feit dat het af en toe langdradig was. Ze beschrijft op chronologische volgorde hoe ze elk familielid heeft vermoord, maar zorgt daarbij ook voor een zeer uitgebreide schets van elke persoon; wie hij of zij was, de plaats in de familie, wat hij of zij doet enzovoort. Af en toe zorgde die veel te lange uitleg er wel voor dat ik mijn feeling met het verhaal een beetje verloor en een hele hoop details zijn ook onnodige informatie. Dat buiten beschouwing gelaten is dit een geweldig boek dat uitblinkt in originaliteit.

Hoe vermoord ik mijn familie? is misschien niet echt een boek om in de wachtzaal van de tandarts of het volgende familiefeest uit je tas te halen (mensen gaan vragen stellen…), maar het is wel een aanrader voor lezers die houden van donkere humor en spanning. Een originele thriller met een sterk personage in de hoofdrol, een klein beetje herhaling, maar desondanks toch een origineel verhaal dat verrast!