Hockeyhelden en voetbalboeven

Hockeyhelden en voetbalboeven – Annemarie van der Eem (#De Berries, #3) (Emy)

Hockeyhelden klaren de klus!

Lon Berrie zit wederom niet stil in #De Berries – Hockeyhelden en voetbalboeven. Keer op keer beleeft zij de meest bijzondere avonturen, met deze keer een boef die het leven van haar gezin moeilijk maakt. Doordat de vader van Berrie, Jhon Berrie, ineens niet meer scoort tijdens de wedstrijden, krijgt hij veel boze mannen van de Bosse Boys achter zich aan. Deze mannen laten het nergens bij zitten en bekladden zelfs de poort bij het huis van de Berries. Tot het punt dat ze aan de hockeywedstrijd van het Nederlands hockeyteam willen komen. Dan komen ze Lon tegen, en zij doet er zoveel mogelijk aan om ervoor te zorgen dat de wedstrijd toch door kan gaan. Of dit genoeg is lees je in #De Berries – Hockeyhelden en voetbalboeven, geschreven door Annemarie van der Eem.

Voor een tienjarige die een groot fan is van een bepaalde sport is dit verhaal helemaal herkenbaar. Een hele sterke actie bedenken om zo de ballenmeisjes/jongens bij een wedstrijd te worden is daar één van. Helaas werd het groepje van Lon niet gekozen tot winnaar van deze wedstrijd, ondanks dat zij een heel creatief idee hadden. Maar hoe krijg je dan het wedstrijdshirt van jouw favoriete speler/speelster? Lon brengt de lezer op vernieuwende ideeën die jij in de toekomst ook eens zou kunnen proberen, mits je dat graag wilt natuurlijk!

In elk van de boeken van Annemarie van der Eem beleeft Lon de raarste dingen. In dit boek gaat het over boeven die hele gemene dingen doen. Zo’n onderwerp is al relatief snel heel erg spannend voor kinderen. Desondanks is Van der Eem erin geslaagd het verhaal zo te schrijven dat het niet beangstigend is voor kinderen. Ze stopt er grapjes in en hier en daar komen er dingen naar voren die in de werkelijkheid misschien niet op deze manier gebeuren. Dit maakt het verhaal leuk voor de kinderen, maar ook goed te begrijpen.

Met #De berries – Hockeyhelden en voetbalboeven richt Van der Eem zich op de kinderen vanaf zeven jaar. Naast dat de gebeurtenissen goed te begrijpen zijn voor deze leeftijd, zorgt Van der Eem er ook voor dat het taalgebruik past bij de leeftijd. Er worden nauwelijks moeilijke woorden gebruikt, en anders wordt het woord duidelijk uitgelegd waardoor het kind dat eenvoudig kan begrijpen.

Naast dat het verhaal zelf al fantastisch is, heeft Annemarie van der Eem een goede illustrator in de armen genomen. Madeleine van der Raad is erin geslaagd om de illustraties helemaal passend bij het verhaal te maken. De gezichtsuitdrukkingen van de personages op de illustraties passen perfect bij wat de lezer op dat moment gelezen heeft. Ook geeft de omslag van het boek al het een en ander weer van wat er in het boek zou kunnen gebeuren. De achterzijde laat drie kinderen zien met allemaal muzieknootjes eromheen, wat uiteraard staat voor de lipdub die Lon organiseert.

Net zoals met de eerste twee delen is Annemarie van der Eem er weer in geslaagd een fantastisch en avontuurlijk kinderboek neer te zetten. Lon Berrie beleeft weer van alles in #De Berries – Hockeyhelden en voetbalboeven. Daarmee is het verhaal zeker een aanrader voor de avontuurlijke lezer!