Bok ontsnapt!

Bok ontsnapt – Anke Kranendonk (Véronique)

Bok ontsnapt!

Appie is de bok van Jan. Naast twee katten en een hond heeft hij dus nu ook een bok als huisdier.
Het is een hele grote en lieve bok. Hij woont in een hok dat in Jan zijn de tuin staat. Jan is superblij met hem. Maar hij blijkt wel de enige die zo tevreden is. Allebei de buren vinden dat Appie heel veel lawaait maakt en hij ruikt volgens hen ook niet lekker. Op een dag ontdekt Jan een opening in het hek van de tuin. En Appie is verdwenen. Dit wordt een hele zoektocht naar die lieve bok.

Ik ben helemaal fan van de reeks van de tijgerlezenboekjes. De verhalen zijn altijd zo grappig en heel goed uitgekozen voor kinderen. Ze zijn zo stimulerend om erin te gaan lezen en ze ook uit te lezen. Leesplezier staat steeds op de eerste plaats. En daar hou ik wel van. Kiezen op basis van een lachwekkend verhaal en een mooie cover zijn typerende kenmerken van de tijgerreeks van Querido. Kinderen die moeilijk tot lezen komen, moeten soms op een ander manier geprikkeld worden. En als ze het tijgertje op de cover terugvinden, dan gaan ze ook sneller binnenin kijken of het iets voor hen wordt. Zonder dat ze met een vinger worden gewezen dat het boek waarschijnlijk te moeilijk is voor hen. Ik probeer hen daarin te stimuleren om het toch maar te proberen. Daarom is elke dag een klein stukje voorlezen uit een boek wel altijd voor iemand het duwtje om dit boek te nemen en te gaan lezen. En lukt het niet alleen, dan proberen ze maar met twee.

Wanneer je de cover bekijkt, dan spreekt die direct voor zich. De titel die verraadt dat de bok ontsnapt is en Jan die hem zoekt. Terwijl de bok zich gewoon boven op zijn hok bevindt. Mmm zou het zo gemakkelijk zijn? De kleuren die gebruikt worden, zijn sober, maar door het opvallende haar van Jan gaat je aandacht dan ook direct naar hem. Het lettertype is van dit formaat dat het gemakkelijker leest, zowel voor de eerste lezer als voor kinderen met dyslexie. Grappige veelzeggende tekeningen binnenin vullen alle pagina’s op. Deze neem ik zeker snel mee naar de klas. En ik ga ook op zoek naar Dief in de straat, Jan speelt hierin ook de hoofdrol. En hij behoort ook tot de tijgerleesboekjes. Dus zeker een win–win boekje.