Het toevallige dagboek van B.I.G.

Het toevallige dagboek van B.I.G. – Jen Carney

Wat doe je als je van je ouders een spellingschrift moet bijhouden om je spelling in te oefenen? Exact wat Billie Idema Groen, kortweg B.I.G., zou doen: er een geheim dagboek van maken vol spannende verhalen! Maak kennis met haar vrienden, een geheimzinnige diefstel, de koekjeswetten en een vervelend nieuw meisje in de klas in dit grappige verhaal boordevol doodles.

Het toevallige dagboek van B.I.G. is het perfecte boek om kinderen die niet graag lezen toch aan het lezen te krijgen. Omdat het boordevol tekeningen staat en heel veel humor bevat, zal het lezen heel vlot verlopen en dat geeft kinderen die niet van boeken houden altijd een fijner gevoel. Zo hebben ze het gevoel dat het toch een beetje leuk is omdat het ook vooruitgaat en ze zullen ook echt van het verhaal houden.

Billie Idema Groen is het perfecte hoofdpersonage om dit verhaal te vertellen. Ze is in haar toevallige dagboek heel rechtuit en vertelt alle avonturen uit haar leven met veel sappige details, alsof je er echt zelf bij was. Daarnaast is er veel verscheidenheid in de personages, waardoor alle lezers zich in minstens eentje zullen herkennen. Die verschillende karakters brengen ook verschillende thema’s in het verhaal: nieuw zijn op school, diefstal en de kwestie van goed/fout, gescheiden ouders, vriendschap… Ze komen allemaal aan bod op zo’n manier dat ook jongere lezers begrijpen wat er wordt bedoeld en het zelf kunnen zien in hun eigen leven.

Het hele verhaal voelt dankzij de doodles, waar het boek echt vol mee staat, heel speels en brengt meteen een lach op het gezicht van de lezer. Heel af en toe springt Billie een beetje van de hak op de tak, maar los daarvan is het zo vermakelijk dat je zelfs als iets oudere lezer geniet van het verhaal en de streken die ze uithalen.

Het toevallige dagboek van B.I.G. leent zich perfect tot lezen thuis, maar ook voor leerlingen op school. Kinderen die niet graag lezen kunnen met dit boek zeker het plezier ontdekken omdat het een goede afwisseling biedt tussen avontuur en humor. En het leuke nieuws is dat er ook een tweede deel volgt in deze reeks, dus dat iedereen die niet genoeg kan krijgen van de grappen van Billie hierna gewoon verder kan lezen!