Einstein

Einstein – Torben Kuhlmann

Stel je voor dat Albert Einstein de relativiteitstheorie niet volledig zelf heeft bedacht maar hulp kreeg van een kleine en dappere muis? Een muis die er alles aan doet om een manier te vinden om de tijd terug te draaien omdat hij zich van dag heeft vergist en daardoor te laat was op het grote kaasfeest… Wat als ze samen aan de basis liggen van een van de meest bijzondere wetenschapstheorieën uit de geschiedenis?

Wauw, wauw, wauw. Ik las eerder al andere boeken van Torben Kuhlmann en was elke keer enorm onder de indruk dus ik verwachtte niet anders van deze. Kuhlmann maakt alle verwachtingen waar en overtreft ze zelfs!

Als je dit boek op een willekeurige pagina openslaat, valt meteen op hoe mooi de illustraties zijn. Het leuke aan de boeken van Kuhlmann is de combinatie tussen tekst en tekening. De tekeningen zijn af en toe klein en vergezellen de tekst op de bladzijden, maar ter afwisseling vind je ook prenten die volledig paginavullend zijn zonder tekst zodat je een mooi evenwicht krijgt tussen lezen en kijken. Dit maakt het zowel voor kinderen die eventueel zelf lezen en kinderen die worden voorgelezen een plezier om met dit boek aan de slag te gaan.

Daarnaast zit het verhaal boordevol fantasie, maar alles grenst nog aan de realiteit. De kans dat Einstein echt werd geholpen door een muis is wellicht heel klein, maar toch is het een leuk idee om er even bij stil te slaan en de verbeelding van kinderen te triggeren. Want stel je toch eens voor… Daarnaast is het boeiend om dit verhaal te volgen omdat het hoofdpersonage een dier is met zeer menselijke eigenschappen. Dat maakt het avontuur extra spannend want de muis maakt heel wat dingen mee.

Einstein van Torben Kuhlmann is zonder twijfel een musthave en mustread voor elke boekenkast, zowel thuis als in de klas. Kinderen zullen de illustraties en het verhaal prachtig vinden en genieten van de onbegrensde verbeelding van Kuhlmann. Voor alle lezertjes die maar niet genoeg krijgen van dit boek zijn er ook nog EdisonLindbergh en Mollenstad!