Het niet zo perfecte leven van Elliot McHugh

Het niet-zo-perfecte leven van Elliot McHugh – Margot Wood

Elliot McHugh is achttien jaar oud en klaar om te gaan studeren aan de universiteit. Ze gaat voor het eerst op kamers en het afscheid van haar familie valt haar zwaar, ondanks dat ze toch klaar is voor de verandering in haar leven. Waar ze het minst van al mee bezig is, is studeren en hoofdvakken kiezen. Waar ze wel mee bezig is? Uitgaan, feesten, sekspartners uitzoeken en alle andere dingen die niets te maken hebben met volwassen worden. Maar als de realiteit toeslaat, wordt Elliot gedwongen de waarheid over zichzelf en haar leven onder ogen te zien…

Een van de leukste dingen aan dit bijzondere boek is hoofdpersonage Elliot McHugh zelf. Ze spreekt in het verhaal de lezer rechtstreeks aan en dat is vaak een risico in boeken (in films werkt het traditioneel beter), maar het is geweldig om door haar ogen alles te beleven en het werkt hier zeker wel. Ze is ontzettend grappig, maar ook kritisch (behalve naar zichzelf in het begin) en die humor zorgt ervoor dat je haar meteen leuk vindt. Dat maakt het ook fijn om het boek te lezen waardoor je er doorheen vliegt.

Elliot verwijst in haar eigen verhaal vaak naar voetnoten waar ze een extra woordje uitleg geeft. Het jammere van het lezen van het ebook is dat je niet meteen de voetnoot kan lezen, maar pas aan het eind van het hoofdstuk alle voetnoten terugvindt. Dat zorgt ervoor dat ik al niet meer wist waar de voetnoot precies bij stond vermeld, waardoor ik ze ook niet allemaal heb gelezen en ze naar het einde toe standaard oversloeg. Jammer, want ook daar komt de humor van Elliot echt naar boven.

Elliot is enerzijds een heel herkenbaar personage, maar anderzijds ook zo anders dan vele jongeren. Ze is onzeker, kan haar familie moeilijk loslaten, wil vrienden maken en goede cijfers halen… Dat zijn allemaal dingen die veel lezers zullen herkennen, waardoor ze zich verbonden voelen met haar. Maar ze is vele maken excentrieker dan de meeste mensen die ik ken. Ze is impulsief, een beetje grof gebekt en denkt niet al te lang na over de gevolgen van haar acties tot de realiteit haar inhaalt. Dat geeft het avontuurlijke karakter van haar zoektocht meteen een extra dimensie en houdt het verhaal boeiend.

Het niet-zo-perfecte leven van Elliot McHugh is een fijn boek om even mee te ontspannen. Dankzij de fijne schrijfstijl, vertaling en de humor van het hoofdpersonage is het een boek dat je in geen tijd uitleest. Daarnaast is het fijn om even aan je eigen leven te ontsnappen en mee te gaan met Elliot, die verrassende dingen meemaakt in haar leven. Het ebook is fijn vormgegeven, alleen jammer van de voetnoten. Maar dat kan gelukkig de pret niet drukken!