Het lied van Marina

Het lied van Marina – Tessa D. M. Vrijmoed

Marina Corelli woont in Castel Gandolfo, Italië. Ze is een vrijgevochten vrouw, die houdt van de liefde en een ander pad wil inslaan dan haar ouders. Op een dag ontmoet ze Leandro, een pianist die haar hart sneller laat slaan. Ze leren elkaar beter kennen, maar de invloed van de Tweede Wereldoorlog in Italië wordt steeds beter voelbaar en het dorp waar ze beide wonen, komt in gevaar. Marina’s leven en toekomst worden met de dag onzekerder. In de chaos van de oorlog verliest ze Leandro uit het oog…

Het lied van Marina is een historische roman die zich afspeelt in Italië ten tijde van de tweede wereldoorlog. Het boeiendste aan dit verhaal is dat je niet meeleest vanuit de mannen aan het front of de achterblijvers die thuis wachten tot hun man of broer terugkomt. Je volgt een gewone, jonge vrouw die zoekt naar haar toekomst en hoe ze haar leven wil leiden. Haar keuzes en levenspad worden beïnvloed door de oorlog die er heerst, maar die oorlog is nooit het hoofdthema van het verhaal. Dat maakt van dit boek een boeiende roman die opvalt door zijn originele invalshoek.

Marina is een interessante vrouw en een boeiend personage. Vanaf de start voel je dat ze dingen anders wil doen en dat dat niet helemaal strookt met wat haar moeder in gedachten heeft, maar ze is bereid te vechten voor haar dromen. Dat maakt haar een sterke vrouw, die haar eigen keuzes maakt, maar ook de gevolgen onder ogen moet komen. Het perspectief van Marina in combinatie met de vlotte schrijfstijl van Vrijmoed maakt dat je als lezer door het verhaal vliegt. Het boek heeft korte hoofdstukken en leest als een trein.

Heel af en toe miste ik wat achtergrondinformatie en het eenzijdige perspectief van Marina zorgt ervoor dat het verhaal soms een beetje eentonig wordt. Zeker naar het einde toe had ik het idee dat er meer mogelijkheden waren om te schrijven, maar het blijft een fijn boek om te lezen. Hoewel het absoluut een boek buiten mijn comfortzone is, ben ik toch heel blij dat ik het gelezen heb.

Het lied van Marina is een historische roman die perfect is voor lezers die houden van Italië, romantiek en een verhaal dat zich afspeelt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Niet al te veel oorlogsdetails, maar wel de invloed van die oorlog op het leven van gewone mensen, dat inzicht biedt Vrijmoed in deze roman aan de lezer en dat doet ze op een mooie manier.