Het koninkrijk – Jess Rothenberg

Welkom in Het Koninkrijk

Ana heeft een droomleventje. Ze is namelijk een van de prinsessen van Het Koninkrijk, een fantasy-pretpark waar bezoekers worden ondergedompeld in een wereld van technologie. Ana en haar zussen zijn geen gewone mensen, maar android-prinsessen die geprogrammeerd zijn om de dromen van hun bezoekers werkelijkheid te laten worden. Maar door de dood van een van de parkmedewerkers wordt de magische sfeer op gruwelijke wijze doorbroken, zeker wanneer Ana wordt verdacht van moord. Kan zij de waarheid aan het licht brengen in een wereld waar niets is wat het lijkt?

Eindelijk is Jess Rothenberg terug! In 2012 verscheen van haar het boek Het rampzalige verhaal van jou en mij waar ik helemaal verliefd op ben. Ik keek dus enorm uit naar nieuw werk van haar, al is Het koninkrijk iets helemaal anders…

De lezer maakt aan de start van het verhaal kennis met een soort Disneyland-wereld, maar dan met androïde wezens in plaats van verklede mensen. Toch voelt de wereld heel vertrouwd aan, mede dankzij de herkenbare en menselijke elementen die Rothenberg gebruikt bij de wereldintroductie, zoals menselijke emoties en gedragingen. Daarnaast opent ze haar boek met een flashforward waardoor de spanning meteen oploopt. De auteur vertelt namelijk niet enkel het verhaal van Ana, maar wisselt dit af met verslagen uit de rechtbank en verhoren van Ana over de moord. Hierdoor krijg je een blik achter de schermen en probeer je met de beperkte informatie die je hebt toch al een beeld te krijgen van wat er precies is gebeurd. Maar het einde komt hoe dan ook onverwacht.

Naast de spannende verhaallijn van de dood van een van de medewerkers, bevat dit nieuwe boek van Rothenberg opnieuw meerdere lagen en thema’s. Ana en haar zussen zijn geprogrammeerd om niet te denken, maar om te doen wat ze moeten doen. Toch begint ze zich steeds meer vragen te stellen over de verschillen tussen zichzelf en de mensen in het park. Wat maakt van hen mensen? Ze zoekt duidelijk naar zichzelf, naar wie ze is en wat haar toekomst kan zijn. Ook de liefde krijgt een mooie plaats in dit verhaal, naast de krachtige tonen van leugens en jaloezie. Het enige kleine minpuntje is dat er af en toe gebeurtenissen worden beschreven die, zo blijkt op het einde, niet echt veel toegevoegde waarde leveren aan het verhaal, maar die je als lezer tijdens het verhaal wel bezig houden. Hierdoor richt je soms je aandacht op de verkeerde elementen en raak je de rode draad heel even kwijt. Gelukkig zijn deze momenten schaars.

De sprookjesachtige sfeer met dreigende ondertoon vormt een prachtig decor voor een spannend verhaal vol technologie, maar ook menselijkheid. Het koninkrijk is een wereld vol geheimen die je de werkelijkheid om je heen even laat vergeten. Maar let op: en ze leefden nog lang en gelukkig is niet zo mooi als het lijkt… Of wel?