De boze billenbijter – Kristien Dieltiens & Leriette Desir van Bergen

Maandag met meer dan letters: een nieuwe kijk op volksverhalen

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: De boze billenbijter.

Kristien Dieltiens, bekend van boeken zoals Kelderkind en Drakendal, duikt in de volksverhalen en oude sprookjes om hen nieuw leven in te blazen. Ze heeft de verhalen in een modern jasje gestoken om ze terug leesbaar te maken voor het jonge (en oude) publiek. In de verhalen vind je verschillende typische elementen terug zoals herhaling, cadans en symboliek, die de oude volksverhalen hun kenmerkende stijl geven.

De bundel is opgedeeld in twee delen: verhalen voor kinderen vanaf drie jaar en voor kinderen vanaf vijf. Je kan de kinderen zelf laten lezen, maar met dit boek raad ik het eerder aan de verhalen voor te lezen. Omdat er enkele moeilijke stukjes of woorden in kunnen voorkomen, krijgen kinderen meer voeling met het verhaal als het wordt voorgelezen. Daarnaast zijn de verhaaltjes heel kort waardoor het fijn is om samen met je kind elke dag een verhaaltje samen te lezen.

Omdat het volksverhalen en oude sprookjes betreft, zijn het voor jonge lezers (en ook voor de iets oudere) vaak onbekende teksten die een inkijk geven op het leven uit een vorige tijd. Je vindt namelijk in het grootste deel van de verhalen een moraal terug of verklaringen voor bepaalde verschijningen in bijvoorbeeld de natuur. Zo is er een verhaaltje dat uitlegt hoe het komt dat sneeuw wit is. Heel leuk om op die manier te ontdekken hoe mensen vroeger verklaringen gaven aan dingen die niet te snappen vallen.

De illustraties van Leriette Desir van Bergen zijn kleurrijk, speels en roepen dankzij haar stijl toch de juiste sfeer van de oude verhaaltjes op. Door de prenten en tekst af te wisselen is het boek opgedeeld in hapbare delen voor jongere kinderen en is het minder moeilijk het verhaal te volgen. Wat ik wel jammer vindt, is dat de illustratie op de cover niet de tekening is van het verhaal van De boze billenbijter, ondanks dat dit toch de hoofdtitel is van het boek.

De boze billenbijter is een prettige bundel vol (onbekende) volksverhalen en sprookjes om (opnieuw) te ontdekken. Geschikt voor jong en oud, om zelf te lezen of voor te lezen, en kennis te maken met ideeën en verhalen van vroeger.