Het is ingewikkeld – Kaat De Kock

Esther weet wat ze wil: kinderen. Maar wanneer haar vriend laat vallen dat hij dat niet ziet zitten, besluit Esther een punt te zetten achter hun relatie en haar eigen dromen na te jagen. Weg met het leven in functie van iemand anders en eindelijk doen wat je al die jaren al wilde. Helaas valt zo’n droombaan niet meteen uit de lucht, laat staan dat je de man van je dromen plotseling tegenkomt. Maar op een dag krijgt ze een bijzonder aanbod: ze mag een artikel schrijven voor haar favoriete weekblad! De kanttekening die Esther daarbij eventjes vergeet: ze vonden op de redactie niemand die het artikel wilde schrijven en plots begrijpt ze waarom. Ze moet een maand lang ‘ja’ zeggen tegen elke date, of ze nu wil of niet, en daarvan verslag uitbrengen. Esther begint vol goede moed aan haar nieuwe avontuur, maar al snel blijkt één ding: het is ingewikkeld. Vindt ze de man van haar dromen? Of komt ze bij de verkeerde types terecht?

Kaat De Kock schreef eerder een aantal YA-titels zoals ChemieNiets om het lijf en Dromenvanger en besloot het deze keer over een andere boeg te gooien. Met Het is ingewikkeld debuteert ze met een voor haar nieuw genre: een feelgoodroman. Maar haar schrijfstijl en vooral haar heerlijke gevoel voor humor vind je ook hier nog terug.

De flashy roze cover doet natuurlijk al vermoeden dat het hier gaat over een chiklitroman en hoewel ik bij dit genre soms wel een paar vraagtekens durf plaatsen, laat Kaat De Kock zien dat het ook anders kan. Geen rozengeur en maneschijn, geen mister perfect vanaf pagina één. Enkel een jonge vrouw die haar best doet om haar leven te leiden zoals zij het wil en daarbij probeert het heft in eigen handen te nemen. De lezer sluit Esther meteen in het hart omdat ze zó herkenbaar is. Haar twijfel en haar angsten zijn voor niemand onbekend, maar ook haar doorzettingsvermogen om er ondanks alles toch het beste van te maken en daar af en toe in te falen, zorgen voor hilarische en gênante situaties.

Eén van die dingen die ik het meest waardeer aan de boeken van Kaat De Kock is sowieso haar fantastische gevoel voor humor. Zowel in haar YA-titels als hier slaagt ze erin haar personages te voorzien van een goede dosis ironie en sarcasme en neemt ze vaak de vrijheid de gedachten van haar personages tussen haakjes toe te voegen aan het verhaal. Ik heb meermaals gelachen, zelfs luidop, omwille van Esther.

Het is ingewikkeld is een herkenbaar, grappig maar vooral oprecht verhaal over een jonge vrouw die haar eigen weg probeert te gaan, maar af en toe zichzelf en de moeilijkheden van het leven tegenkomt. Desondanks weet ze zich recht te houden en te vechten voor haar dromen. Ik heb van begin tot einde genoten van deze heerlijke feelgoodroman!