Het huis van de verzamelaar – Jess Kidd

Maud wordt aangesteld als thuisverzorgster voor Mr. Flood als blijkt dat haar voorganger door hem werd verjaagd. De oude man is een obsessieve verzamelaar die geen afscheid kan nemen van spullen. Daarom dient Maud hem ervan te overtuigen dingen weg te gooien en probeert zij hem te helpen. Maar Cathal Flood is niet zo blij met de komst van de zoveelste helpster. Toch lijkt Maud als eerste en enige tot nu toe een goede invloed te hebben op de vijandige oude man: hij ontdooit in haar bijzijn en af en toe ontstaat er zelfs een echt gesprek tussen de twee. Maud voelt, dankzij de huisbaas en een bende heiligen, dat de oude Flood iets te verbergen heeft. Wat heeft deze man op zijn geweten? En loopt Maud zelf gevaar?

Jess Kidd probeert in dit boek heel wat verschillende elementen te combineren: verzamelwoede, geheimen, thuisverzorging, familieproblemen, een bizarre verdwijning en een onrustwekkend overlijden. Daarbij voert ze een ook een bende heiligen ten tonele en deze wirwar van personages zorgde ervoor dat het begin heel stroef verliep. De lezer krijgt niet de kans Flood en Maud te leren kennen want meteen begint Maud een gezellig praatje met haar denkbeeldige heiligen op de achtergrond. Dat zorgt voor verwarring waardoor de lezer in het begin zelfs niet doorheeft waar dit verhaal in hemelsnaam naartoe hoort te gaan.

Naarmate het verhaal vordert, vallen sommige elementen beter op hun plek. De verzamelwoede en de geheimen die hierachter schuilgaan zorgen voor een mysterieus element waardoor de lezer het gevoel krijgt toch te willen weten wat die geheimzinnige oude man allemaal uitvoert. Maar het gevoel dat de auteur te veel verschillende elementen wil combineren in één verhaal blijft aanwezig. Hoewel een groot deel van die elementen een plaats krijgt, blijven sommige losse eindjes rond dwarrelen en na het dichtslaan van het boek is nog niet alles duidelijk.

De spanning is op een heel aantal momenten wel erg voelbaar en dat maakt dat de lezer toch ergens geniet van dit verhaal, ondanks de onduidelijkheden. Eenmaal dat wordt genegeerd en je er gewoon overheen leest, krijg je te maken met een spannende roman die af en toe aanvoelt als een thriller en dat is heerlijk genieten. Maar daarmee lost de auteur de verwachtingen toch niet volledig in.

De auteur wil zoveel verschillende stijlen, elementen en genres combineren dat de lezer de rode draad kwijtraakt. Vooral het begin is een worstelpartij, maar Kidd laat doorheen het verhaal gelukkig ook zien wat ze in haar mars heeft door de spanning op te drijven. Helaas maakt dat niet alles volledig goed.