Het feeenwoud

Het feeënwoud – Astrid Witte

Het feeenwoud
Genres: ,

Lily verhuist naar een saai dorpje wanneer haar ouders gaan scheiden. Ze heeft er helemaal geen zin in, want ze kent er niemand en ze is niet zo goed in het maken van vrienden. Daarom blijft ze de hoop koesteren dat haar ouders wel weer terug samen zullen komen zodat ze snel terug naar hun huis kunnen gaan. Wanneer ze tijdens een boswandeling bijzondere dingen ontdekt, beseft ze dat de omgeving niet zo saai is als ze had gedacht. Ze ontmoet namelijk een groep bijzondere natuurwezens en wil er alles aan doen om hun bestaan geheim te houden. Maar zal dat haar lukken?

Ik las eerder al een boek van Astrid Witte, namelijk Disconnect. Het kon me niet volledig bekoren, maar Het feeënwoud is een totaal ander boek, waardoor ik het graag een kans wilde geven!

Het leuke aan dit boek is de combinatie tussen fantasie en avontuur. Lily is een heel gewoon meisje, dat dingen meemaakt die herkenbaar zullen zijn voor veel kinderen (zoals de scheiding en het verhuizen). Dat maakt dat de jonge lezer (het boek is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar) zich goed zou moeten kunnen inleven in Lily, maar dat lijkt niet overal even haalbaar te zijn. Dat komt voornamelijk doordat ze ongeveer twaalf is en de kloof tussen kinderen van acht en twaalf is nog best groot op die leeftijd. Dat maakt dat de klik tussen lezer en hoofdpersonage af en toe wegvalt, ondanks de sterke en herkenbare thema’s.

Gelukkig is er niet alleen de link met de realiteit, maar laat Witte ook meer dan voldoende ruimte voor de fantasie van de lezer. Het avontuurlijke tintje maakt het verhaal soms spannend, maar toch zijn er momenten dat er net iets te lang te weinig gebeurt om het geheel boeiend te houden. Ondanks de leuke wezentjes waar Lily kennis mee maakt en de vriendschap die ontstaat, is het soms net niet toereikend genoeg.

Het feeënwoud is een leuke combinatie van realistische thema’s en fantasie en avontuur. De scheiding van Lily’s ouders, de vriendschap die ze toch opbouwt en de magische wezens die ze ontmoet maken een boeiend geheel, maar het zakt af en toe in door het gebrek aan actie op sommige momenten. Een leuk boek, dat net dat tikkeltje extra mist om helemaal te scoren, maar voor jonge lezers wellicht zal zorgen voor een fijne leeservaring.