Het einde van de dood

Het einde van de dood – Cixin Liu (Lisa)

Het is vijftig jaar geleden dat Luo Ji de Trisolaranen tot stilstaan heeft gebracht. De aarde maakt gretig gebruik van al hun kennis om de samenleving verder te ontwikkelen. De angst voor een effectieve invasie neemt sterk af. Cheng Xin is een ruimtevaarttechnicus uit onze 21ste eeuw. Ze ging in hibernatie om te kijken wat de uitkomst is van een project waaraan ze werkte. Bij haar ontwaken lijkt ze in een compleet andere wereld te zijn terechtgekomen. Door haar kennis van het verleden zal ze een belangrijke rol spelen in de fragiele vrede die de Trisolaranen en de mensheid hebben opgebouwd. De mensheid lijkt wakker geschoten te zijn uit hun winterslaap en ze zijn bereid om te vechten voor hun kans op overleving. De vraag blijft of ze op tijd zijn begonnen…

Het einde van de dood is het slotdeel van de trilogie. Hier werd alles samengebracht. De twee voorafgaande delen speelden zich chronologisch achter elkaar af. Dit boek speelt zich in een veel langere tijdsspanne af.

Verschillende gebeurtenissen uit dit boek spelen zich af op de achtergrond van de voorafgaande boeken. Alleen gaat het verhaal verder waar de vorige boeken stopten. Er is met Cheng Xin ook voor het eerst een vrouwelijk hoofdpersonage in de trilogie. Er wordt een interessant toekomstbeeld geschept, waar de stereotype ‘harde’ en ‘sterke’ mannelijkheid verdwijnt, omdat er geen enkele dreiging meer is voor de mensheid.

Verder onderzoekt het wat het betekent om mens te zijn. Gaat het dan over menselijkheid (medeleven) of de wil om de overleven en wat krijgt de bovenhand als we tot het uiterste worden gedreven? Het zijn deze filosofische en morele dilemma’s die ervoor zorgden dat ik geboeid bleef bij de volledige trilogie.

Als ik zeg dat Het einde van de dood een onverwacht einde heeft, zou dat een understatement zijn. Ik dacht dat ik op de laatste vijftig pagina’s wel had voorspeld waar het verhaal heen ging. Niets was minder waar. Ik vond het alleen een beetje jammer dat het effectieve einde heel open werd gelaten. Ik had graag geweten wat er na de laatste pagina’s gebeurde. Dit is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik ben alvast blij dat ik de trilogie heb afgerond voor de tv-serie op onze schermen verschijnt. Ik ben dan ook nog steeds van het principe dat ik het boek wil lezen voor de adaptatie. Al is het daar nog even op wachten, volgens de laatste berichten zou dat iets zijn voor 2023.