Tot uw dienst

Tot uw dienst – Denise Marinus (Blogtour)

Welkom terug in Fortura!

Heb je deel één, Zoals u wenst, nog niet gelezen? Dan raad ik je aan de volgende alinea over te slaan als je eventuele spoilers wil vermijden. De rest van de recensie is vrij van spoilers!

Hoewel het voor Jules nog altijd niet op rozen loopt na haar bewogen eerste maanden aan het hof, lijkt er toch licht te komen aan het einde van de tunnel. De periode in de gevangenis was zwaar, het verraad van iemand die ze vertrouwde mogelijks nog moeilijker, maar de band tussen haar en Constance lijkt sterker dan ooit. Zeker nu ze samen gaan sturen aan Yadiel! Haar relatie met prins Pasqual blijft mensen verbazen (en haar soms ook…), maar ook op dat vlak lijkt ze alles voorlopig onder controle te hebben. Al duurt dat niet lang, want vlak na hun aankomst op Yadiel duikt er een geheim op dat alles en iedereen die ook maar iets te maken heeft met koningshuis kan verwoesten. Constance trekt zich er niets van aan en zoekt haar toevlucht in een nieuwe liefde, terwijl Jules alles op alles zet om het lot van de koninklijke familie te redden…

Alvast een applausje voor de auteur want aan de start van het boek werd gezorgd voor een terugblik naar boek één! Voor mij was dat in dit geval niet nodig want ik las deel een en twee kort na elkaar, maar lezers die langer hebben moeten wachten, zullen dit geweldig vinden! Het zou fijn zijn als dit in alle boeken uit een reeks werd gedaan, dus Marinus geeft alvast het goede voorbeeld.

Hoewel ik meer fan ben van de cover van deel één (de kleur van boek twee is eerder dof), was ik toch ook heel benieuwd naar dit vervolg. Ergens had ik het gevoel dat het verhaal in het eerste boek redelijk goed was afgerond en dat het ook zo had kunnen blijven, maar het is toch heel erg leuk om weer mee te kunnen kijken in het leven van Jules en Constance. De typische impulsiviteit van Jules lijkt wat meer afgeremd te zijn in dit boek, maar haar ietwat grote mond en onhandige acties blijven zorgen voor humor doorheen het hele verhaal.

Dat is ook welkom, want de verhaallijnen in dit boek zijn veel dramatischer in vergelijking met het eerste boek. In dat eerste verhaal pasten ze, omdat je daar samen met Jules voor het eerst het paleis en zijn bewoners ontdekt en daar komt heel veel bij kijken. In dit boek had ik eerder het gevoel dat er spanning moest worden gecreëerd op een andere manier omdat de lezer het hof nu wel kende, en dat voelde af en toe gemaakt en over the top.

Voor de rest heeft deel twee wel alles wat je als lezers verwacht na deel één: veel humor, romantiek en gênante situaties, inclusief heel wat spanning die ervoor zorgt dat je door het boek heen vliegt. Dankzij de opnieuw aanwezige fijne vertelstijl van Marinus is ook dit dikke boek in geen tijd uit.

Tot uw dienst is zonder twijfel een fijn vervolg op boek één voor lezers die maar niet genoeg kunnen krijgen van Jules, Constances en de intriges rond de koninklijke familie. Hoewel je ook perfect kan stoppen na het eerste verhaal, vond ik het zelf heel fijn de personages nog een keer tegen te komen, al verloor ik hier wat vaker de voeling met de realiteit. Desondanks was het een fijn boek, dat ondanks de dikte heel vlot las!