Het drielichamenprobleem – Cixin Liu (Lisa)

Vertaald door Eisso Post

In 1967 moet Ye Wenjie toekijken hoe de Rode gardisten haar vader doodslaan tijdens de Chinese revolutie. Deze moord zal een effect hebben op de ganse mensheid. Veertig jaar later wordt wetenschapper Wang Mio gevraagd om enkele merkwaardige zelfmoorden van zijn collega’s verder te onderzoeken. Tijdens dit onderzoek wordt hij lid van een onlinegame. De onlinegame staat helemaal in het teken van de drie mysterieuze zonnen. Wang Mio is al snel helemaal in de ban van het drielichamenprobleem en raakt er zelfs van overtuigd dat dit iets te maken heeft met de dood van de wetenschappers. Is de onlinegame gewoon een spel of gaat het verder dan dat?

Ik ben niet de grootste sciencefictionlezer, maar ik had al fantastische dingen gehoord over Het drielichamenprobleem. Daar komt nog bij dat de makers van de Game of Thrones tv- serie ook deze trilogie onder handen gaan nemen. Dit alles was genoeg om me geïntrigeerd te maken. Het heeft me niet teleurgesteld.

Ik wil niet te veel weggeven over het plot, omdat ik ervan overtuigd ben dat je best zo blind mogelijk in het verhaal stapt. Als tipje van de sluier kan ik wel zeggen dat heel wat bekende wetenschappers een cameo maken in dit boek. Het geeft een unieke spin aan de klassieke sciencefiction. Doordat het verhaal zich afspeelt in China, krijg je als Westerse lezer een niet veel voorkomend perspectief. Ik heb heel wat bijgeleerd over de Chinese geschiedenis en hun overtuigingen.

Je wordt als lezer onmiddellijk in het verhaal gegooid en je moet het even de tijd geven voor je goed begrijpt waar het verhaal precies over gaat. Dit komt waarschijnlijk doordat het hoofdpersonage na 100 pagina’s in het verhaal opeens zonder verdere uitleg wordt veranderd. Laat me zeggen dat de personagelijst achteraan het boek me zeker van pas is gekomen.😉 Maar als je eenmaal in het verhaal zit, laat het je niet meer los.

Het gaat verder dan pure sciencefiction. Er wordt gefilosofeerd over de moraliteit van de mensheid, maar ook politieke conflicten en complottheorieën komen aan bod. Er is voor elk wat wils te vinden.  Boek twee ligt al te wachten in mij boekenkast en ik ben erg benieuwd hoe het verhaal verdergaat.