Het allermooiste boek over paarden – Tom Jackson & Diana Ferguson (Emy)

Het allergrootste paardenboek

Ben je een echte paardenfan? Dan is dit boek zeker wat voor jou! Camargue, Falabella, Quarter horse, Welsh cob, Basuto en nog veel meer andere paarden worden in Het allermooiste boek over paarden geïllustreerd en beschreven. Over elk paard leer je interessante weetjes. Er is bijvoorbeeld een aantal rassen dat iets met de Vikingen te maken hebben, en daarnaast leer je over sommige paarden hoe zij aan hun naam komen. Tom Jackson en Diana Ferguson hebben ervoor gezorgd dat je alles te weten kan komen over de paarden die zij hebben opgenomen in dit boek.

Zoals de naam van het boek, Het allermooiste boek over paarden, misschien wel verraad, gaat het boek echt alleen maar over paarden. Voor kinderen die echte paardenliefhebbers zijn is dit boek een uitkomst! Daarnaast is het boek ook echt wel te lezen voor kinderen die minder verstand hebben van paarden. Voor in het boek wordt een aantal begrippen uitgelegd die gedurende het hele boek gebruikt worden. Wanneer de lezer deze begrippen doorneemt kan hij/zij de rest van het boek prima lezen. Qua taalgebruik hebben Jackson en Ferguson zich dus gericht op alle kinderen, in plaats van zich te richten op de groep kinderen die al veel over paarden weet.

Daarnaast zijn de weetjes die opgenomen zijn in het boek ook wel gericht op alle kinderen. Voor de echte paardenliefhebbers, de kinderen die al heel veel over paarden weten, komen er hele nieuwe weetjes in, zoals: de feitjes over hoe het aan zijn/haar naam komt en waar dat ras vroeger veel voor gebruikt werd. Vroeger gebruikten alle brouwerijen in Engeland shires om hun bier te bezorgen. De paardenspannen trokken karren vol met biervaten voort en leverden ze af bij de pubs. Dit is een van de feitjes die een paardenliefhebber die ik ken niet wist. Voor de kinderen die al vrij weinig van paarden weten zijn alle feitjes nieuw. Voor deze kinderen beginnen Jackson en Ferguson niet met de moeilijkste feitjes: De shetlandpony is een van de kleinste ponyrassen ter wereld. De shetlander is in verhouding een van de sterkste paarden ter wereld. Ik zelf wist, voordat ik dit boek las, heel weinig van paarden. Zelfs deze twee ´simpele´ feitjes over een bekend ras wist ik niet. Daarmee is het dus fantastisch dat Jackson en Ferguson zich ook richten op de lezers die niet veel van deze dieren weten.

Voor Het allermooiste boek over paarden hebben Jackson en Ferguson hulp ingeschakeld voor de illustraties. De twee getalenteerde illustratoren Simon Mendez en Val Walerczuk hebben de uitdaging gekregen om elk paard zo groot en zo mooi mogelijk te illustreren. Zij zijn zeker geslaagd in deze opdracht! De illustraties die in het boek opgenomen zijn, lijken net echte foto´s. Zo erg lijken ze op de echte dieren. Als lezer kun je haast niet zien dat het tekeningen zijn. Waar elk haartje bij de Jutlander een beetje uitsteekt waardoor het paard haast tot leven komt, wordt de Engelse Volbloed heel glad getekend: precies naar de werkelijkheid. Daarbij hebben deze illustratoren de opdracht gekregen om het leefgebied van de paarden de illustreren. Dat maakt de tekeningen nog mooier! Elk detail van het leefgebied is ook te zien bij de paarden. Als het leefgebied heel zonnig is, dan zie je de zon ook op de lichamen van de paarden. Bij de IJslander is eraan gedacht om ook sneeuw op het paard te weergeven, aangezien hij/zij ook in de sneeuw afgebeeld staat. De Mustang is afgebeeld op een manier waarop hij in galop staat. Aangezien hij/zij dit doet terwijl hij in het zand staat, hoort het zand in de werkelijkheid ook een beetje op te stuiven. Mendez en Walerczuk hebben hier zelfs aan gedacht. Werkelijk prachtig hoe zij deze dieren hebben weten af te beelden!

Er kan geconcludeerd worden dat elke paardenliefhebber geniet van dit boek. Zelfs de lezer die niet veel weet van paarden, en paarden misschien ook minder leuk vindt, kan van mening veranderen door dit boek. De illustraties van Mendez en Walerczuk helpen hier zeker bij, maar de feitjes die Jackson en Ferguson presenteren in Het allermooiste boek over paarden zorgen er ook voor dat het interessant blijft voor de lezer. Hiermee is het boek zeker een aanrader voor paardenliefhebbers, maar ook voor kinderen die toch wel nieuwsgierig zijn naar de verschillende paardenrassen!