Help, ik ben verliefd! – Kaat De Kock

Charlie is een heel normaal meisje: ze is net iets te nerdy om bij de populaire groepjes te horen, heeft af en toe ruzie met haar vriendinnen en ze is verliefd op een jongen, maar durft het hem niet te zeggen. Tot overmaat van ramp gebruikt haar moeder haar leven, en de bijbehorende ups en downs, als inspiratiebron voor haar kinderboeken en daar zit Charlie echt niet op te wachten. Hoe kan ze het bijleggen met haar vriendinnen? Maar vooral: hoe kan ze ervoor zorgen dat Hakim ook verliefd wordt op haar?

Kaat De Kock schreef al enkele boeken voor young adults zoals Selfie, Dromenvanger en Wie denk je wel dat je bent?. Nu is er Help, ik ben verliefd, het eerste boek in een nieuwe reeks die wordt geïllustreerd door Chrostin. De stijl van het verhaal doet erg denken aan Hoe overleef ik… van Francine Oomen, die een hele reeks maakte voor jongeren omtrent de problemen die zij tegenkomen in hun leven. De Kock doet hier een beetje hetzelfde, maar met de moderne twist die de illustraties van Chrostin eraan geven, is het toch nieuw en verrassend.

Charlie is in alle opzichten een herkenbaar en sterk hoofdpersonage. Ze voelt zich niet populair genoeg om bij het kliekje meisjes te horen dat wordt aanzien als populair, maar heeft ook geen behoefte zich volledig aan te passen aan hun gedrag. Ze zegt ergens in het boek dat ze het zich wel aantrekt wat anderen van haar vinden en hoe ze over haar denken, maar niet hard genoeg om enkel voor hen te veranderen. Dat is een belangrijke boodschap die veel lezers graag zullen horen en misschien ook wel eens moeten horen.

De dingen die Charlie meemaakt zullen voor veel lezers herkenbaar zijn en daardoor zullen ze Charlie al snel omhelzen als vriendin. Dat doe je als iets oudere lezer namelijk ook. Een leuk element dat hierbij zorgt voor de nodige humor en dat daardoor ook af en toe de sfeer van problemen doorprikt, is de moeder van Charlie die alles wat Charlie doet en zegt documenteert om te gebruiken in haar boeken. Ik vraag mij af hoe dicht deze situaties aanleunen bij het leven van auteur Kaat De Kock… 😉

Help, ik ben verliefd is een modern verhaal voor lezers vanaf ongeveer tien jaar waarin veel jongeren zich zullen herkennen. De boodschap die Charlie brengt, is zo belangrijk voor de doelgroep en wordt mooi aan de lezer gebracht in de vorm van een herkenbaar, realistisch verhaal over vriendinnen, populair zijn, maar vooral: de liefde. We mogen nog dit voorjaar het volgende boek verwachten: Help, ik heb vakantie.