Prins Oliebol – Marc de Bel & Nikola Hendrickx

Prins Oliebol
Illustrator: Nikola Hendrickx

Prins Karus is een klein rond ventje bij de geboorte. Hij lijkt op zijn vader en moeder wat betreft zijn postuur, maar is een vrolijk en goedlachs kereltje dat houdt van de ronde kunstwerken in de tuin, net als zijn moeder. Zijn vader daarentegen wil maar één ding: een echte strateeg maken van zijn zoon die een kei wordt in oorlog voeren. Maar wanneer de koningin om het leven komt door een verdwaalde kanonskogel verbant de koning alles wat rond is uit zijn koninkrijk, ook de heerlijke oliebollen die hun kok altijd maakte. De prins is erg triest want naast zijn moeder verliest hij nu ook zijn lievelingseten…

Wat een mooi en toch ook triestig prentenboek is Prins OliebolHet prentenboek bevat alleszins prachtige, paginavullende tekeningen in zachte, maar duidelijke en mooie kleuren. De illustraties benadrukken het lieve karakter van de koningin en de prins en de lieflijke taferelen worden mooi uitgebeeld waardoor de lezer zowel de prins als zijn moeder meteen in het hart sluit. Voor de vader heeft de lezer iets minder sympathie aangezien hij minder bezig met wat zijn zoon zelf wil, maar de nadruk legt op zijn eigen wensen.

Waarom de prins de bijnaam Oliebol kreeg, kan je natuurlijk zelf ontdekken in het boek. Het afscheid van de koningin valt de prins zwaar en dat merk je aan alles: hij heeft geen plezier meer in wat hij doet en mist haar enorm. Daardoor raakt hij heel wat kilo’s kwijt en is hij bijna onherkenbaar. De boodschap die hierachter schuilgaat, hoe verdriet mensen kan veranderen, wordt op zo een manier verpakt dat hij ook voor jongere lezers duidelijk en voelbaar is.

Uiteindelijk neemt zijn vader beslissingen die de prins in eerste instantie niet zit zitten, maar waardoor hij wel opnieuw het geluk vindt. Hij volgt toch zijn eigen hart en dat leidt hem naar zijn nieuwe liefde. Op deze manier geeft het prentenboek de lezer mee dat het loont om te doen wat je hart je toevertrouwt en dat liefde een van de belangrijkste troeven in het leven is. En natuurlijk dat je mag zijn wie je bent.

Prins Oliebol is een hartverwarmend, maar ook triest verhaal dat de lezer zal raken. De prins laat inzien dat liefde misschien wel het kostbaarste is wat een mens kans hebben en dat je zeker niet mag vergeten te luisteren naar je hart.