Helena – Bieke Vanlaeken

Helena

Helena is ziek en brengt daardoor veel tijd door in het ziekenhuis. Ze heeft niet het typische leven van een meisje van haar leeftijd. De witte muren van haar ziekenhuiskamer zijn haar vertrouwder dan die van haar eigen slaapkamer thuis en ook de verpleegsters voelen al vertrouwd aan. Om aan de realiteit en de saaiheid van al het wit rondom haar te ontsnappen, creëert Helena haar eigen fantasiewereld. Een wereld vol kleuren waarin zij echt iets kan beleven: spelen, lachen en zijn. In die bijzondere wereld komt ze voor een grote opdracht te staan die ze koste wat het kost moet doen slagen om iedereen, maar vooral zichzelf, te redden…

Het verhaal van Helena is als het ware een ode aan de fantasie, die ervoor zorgt dat Helena buiten de realiteit om toch allerlei dingen kan beleven. In het boek is al snel duidelijk dat er voor- en tegenstanders zijn van haar krachtige verbeelding. Zo is bijvoorbeeld haar vader tegen elke vorm van fantasie omdat hij stellig gelooft dat dit haar geen stapje dichter brengt bij genezen of een toekomst. Haar buurman in het ziekenhuis en haar kleine zusje zien dit heel anders en zijn gek op de kracht van verbeelding. Wat dit boek zo sterk maakt, is hoe goed de auteur laat zien wat die fantasie met Helena doet. Hoewel ze echt een zwaar en moeilijk leven leidt, veel ziek is en amper contact heeft met leeftijdsgenoten, geeft haar verbeelding haar de kracht om toch te leven en iemand te zijn die ze zonder haar fantasie nooit zou kunnen zijn. Het geeft haar een perspectief in een wereld die anders zo uitzichtloos lijkt.

Die evenwichtsoefening tussen de harde realiteit van het ziek zijn en de kracht en schoonheid van fantasie wordt door de auteur met precisie uitgevoerd. Hoofdstuk na hoofdstuk krijgt de lezer te maken met de beide werelden waarin Helena zich begeeft en nooit voelt het aan als te veel of te (on)realistisch. De manier waarop Vanlaeken beide werelden combineert en laat samenvloeien is meesterlijk en zorgt ervoor dat je als lezer helemaal opgaat in Helena en haar krachtige fantasie. Hoewel de cover waarschijnlijk niet elke lezer even sterk aanspreekt, is de inhoud zo sterk en zo mooi weergegeven. Elk beeld zal het verhaal enkel tenietdoen.

Helena van Bieke Vanlaeken is een toonvoorbeeld van een onontdekt pareltje. Van begin tot einde leeft de lezer mee met de moedige Helena en haar krachtige fantasie. Het is een boek voor lezers die houden van verbeelding én van een ijzersterk verhaal. Ik hoop oprecht dat we nog veel mogen lezen van deze auteur!