Sneeuwexpress – Suzanne Vermeer (Lisa)

Anna is directrice van het imagokantoor Up-Grade, waar ze vooral BN’ers helpt om hun imago op te krikken. Op haar werk loopt alles gesmeerd. In haar gezinsleven loopt het iets moeilijker. Ze denkt dat haar man Jullian er een affaire op nahoudt en haar zoon Dennis is opgepakt door de politie voor een poging tot inbraak. Haar dochter Melissa is een typische tegendraadse puber, waar ze niets goed voor kan doen. In een laatste poging haar gezin bij elkaar te houden, boekt ze een skivakantie in Oostenrijk. Door een noodgeval op haar werk kan ze echter niet samen met haar familie vertrekken. Wanneer Anna een paar dagen later aankomt in hun gehuurde chalet is deze volledig overhoop gehaald en kan ze haar familie nergens vinden. Tot ze een briefje op tafel terugvindt: Anna geen politie als je je man en kinderen nog wil terugzien! Dit is het begin van een spannende zoektocht in het koude sneeuwlandschap.

Sneeuwexpress is het tweede boek van Suzanne Vermeer dat ik las in 2019. Dit is zeker mijn favoriet van de twee. Doordat het verhaal langer is, brengen we als lezer meer tijd door met de personages, wat de lezerservaring ten goede komt.  Ik vond Anna een sympathiek hoofdpersonage. Ik genoot vooral van de hoofdstukken die vanuit haar perspectief worden verteld. Het plot zelf neemt naar mijn mening een ongeloofwaardige wending, ongeveer halverwege het verhaal. Gelukkig zorgt de vlotte schrijfstijl van Suzanne Vermeer ervoor dat het verhaal de vaart erin houdt.

Ook al waren de gebeurtenissen een beetje over de top en ongeloofwaardig, ik was toch nieuwsgierig hoe het verhaal afliep. Wanneer je als lezer denkt dat het hele mysterie is opgelost, komt Suzanne Vermeer op de laatste pagina’s toch nog met een verrassing, die het pad openhoudt voor eventuele vervolgverhalen. Het mag dan misschien geen thriller zijn die me voor altijd zal bijblijven, hij had wel een entertainmentgehalte. Het belangrijkste wanneer je een boek leest, is volgens mij toch nog altijd dat je je ermee amuseert. Als je er net zo over denkt, is dit misschien wel een boek voor jou!