Heart bones

Heart Bones – Colleen Hoover

Harten hebben geen botten, ze kunnen niet breken – of wel?

De achttienjarige Beyah woont met haar moeder in een kleine caravan en heeft een moeilijke jeugd gehad. Ze heeft amper contact met haar vader, haar moeder heeft een drugsverslaving en verslindt man na man, zonder een relatie op te bouwen. Wanneer haar moeder sterft, heeft Beyah geen andere keuze dan bij haar vader in te trekken, die in Texas blijkt te wonen met een nieuwe vrouw en stiefdochter. Ze komt in een totaal andere wereld terecht; de rich and famous leven een ander leven dan hetgeen Beyah kent. Maar dan ontmoet ze Samson, die een heel andere indruk op haar maakt. Is hun liefde meer dan een vakantieliefde?

Ik heb al heel wat boeken van Colleen Hoover gelezen en ik ben zeker wel fan, al kan niet elk boek van haar hand me bekoren. Het populaire tweeluik It ends with us en It starts with us vond ik bijvoorbeeld helemaal niet leuk, maar UitzonderlijkMijn belofte aan jouDe waarheid en Reminders of him vond ik stuk voor stuk geweldig. Daarom is elk boek opnieuw een zoektocht; heeft het de gekende stijl van Hoover die me kan bekoren of is dit een boek dat thuis hoort in het rijtje ‘net niet helemaal’?

Ik had het in het begin moeilijk met de leeftijd van de hoofdpersonages. Ze zijn jonger dan in de meeste boeken die ik leuk vind van Colleen Hoover en ook niet helemaal wat ik had verwacht, dus ik moest me even aanpassen aan het verhaal. Toen ik eenmaal een aantal hoofdstukken had gelezen, voelde ik wel die Hoover-flow ontstaan: sterke personages, geheimen die zichzelf nog niet helemaal prijsgeven en een spanning die wordt opgebouwd. Je leeft als lezer heel sterk mee met Beyah; ze heeft een zwaar verhaal door de thuissituatie met haar moeder, ze heeft geen goede band met haar vader en ze komt terecht in een wereld die ze niet kent. Stilaan durft ze meer en meer zichzelf zijn en ik had tijdens het lezen vaak het gevoel dat dat door haar stiefzus komt. Dat personage krijgt weinig aandacht in het verhaal, maar ik vind dat het toch bijdraagt aan de ontwikkeling van Beyah.

De gigantische plottwist waar de achterflap het over heeft, was voor mij niet helemaal wat ik had verwacht. Je krijgt doorheen het verhaal het idee dat de geheimen van Samson gigantisch zijn omdat hij heel mysterieus is en heel vaak laat blijken dat hij een grote rugzak met zich meedraagt met trauma’s en problemen uit zijn verleden. De onthulling van zijn problemen vond ik een beetje een anticlimax en niet helemaal in de gekende dramatische stijl van Colleen Hoover.

Heart Bones is naar mijn gevoel een boek dat voor iets jongere lezers geschikt is dan het merendeel van haar andere titels (die vaak te zware thema’s of toxische relaties bevatten). Een goede kennismaking met het schrijftalent van Colleen Hoover of om jongeren aan het lezen te krijgen, maar voor mij net niet zo sterk als andere boeken van haar. Toch kijk ik uit naar andere titels van deze auteur!