Grenzeloos

Grenzeloos – Marlies Slegers

Wanneer Tabitha dankzij haar beste vriendin wordt uitgenodigd op een feestje van Dox kan haar avond niet meer stuk. Natuurlijk wil ze naar het feestje van zo’n populaire, knappe jongen die ouder is dan zij. De aanwezigheid van Dox zorgt ervoor dat Tabitha veel meer drinkt dan ze gewoon is, waardoor ze een verschrikkelijk gat in haar geheugen heeft. Hoe is ze thuis geraakt? Wat is er gebeurd nadat zij en Dox samen de fles Prosecco buit hadden gemaakt? Ze kan er zich niets van herinneren. Maar haar beste vriendin komt per ongeluk te weten dat er een filmpje circuleert van Dox en Tabitha dat gemaakt werd tijdens het feest. Daarin is duidelijk te zien hoe Dox en zij seks hebben, maar het lijkt wel alsof Tabitha in het filmpje vraagt om te stoppen. Werd ze verkracht? Of was zo dronken dat ze toestemming gaf? Kan ze aangifte doen?

Even een applausje voor Marlies Slegers voor het aankaarten van dit onderwerp in literatuur voor jongeren want onthoud alsjeblieft goed: nee is nee. Altijd. Ook al draag je een rokje of kleedje, ook al flirtte je met die ene persoon of was je dronken, dat betekent niet dat anderen misbruik van je mogen maken. Nee is nee. Altijd.

Wat nog een extra applausje verdient, zowel voor auteur als uitgeverij, is het dankwoord en de afhandeling van het thema na het verhaal. Er wordt verwezen naar plaatsen waar jongeren aangifte kunnen doen of hulp kunnen krijgen en ook voor Vlaanderen wordt er een korte vermelding gemaakt (kort, dat wel, maar fijn dat een Nederlandse uitgeverij hier oog voor heeft). Dus op dat vlak zit het hier allemaal goed. De lezer wordt door het verhaal gewaarschuwd over grenzen respecteren en ze ook durven stellen, maar biedt ook hulp voor als het fout loopt.

Het verhaal zelf wordt verteld vanuit verschillende standpunten. Zo is er Eline, de beste vriendin van Tabitha, Tabitha zelf, Dox natuurlijk, maar ook Alain die het vriendje is van Eline en Job die het filmpje maakt. In elk hoofdstuk wisselt Slegers van perspectief wat enerzijds interessant is, maar wat anderzijds de karakters ook wel vrij op de oppervlakte laat. We komen weinig te weten over de personages dat niet bij het directe verhaal van Tabitha hoort en dat is jammer, maar ergens ook te begrijpen voor een novelle. Hoewel het plot niet al te verrassend is en het zeker geen thriller is qua spanning, is het wel een praktisch boek om te gebruiken op school. Het is niet dik, dus ook perfect geschikt voor jongeren die minder graag lezen, en toch biedt het de nodige thematiek om achteraf over in gesprek te kunnen gaan en/of jongeren te waarschuwen voor de gevaren van alcohol en sociale media, want ook dat heeft Slegers op een goede manier verwerkt in het verhaal.

Hoewel Grenzeloos misschien minder spannend is dan de andere novelles en daar ook niet zozeer op gefocust lijkt, is het wel een zeer nuttig en interessant boek om aan jongeren aan te bieden. Het bevat sterke thema’s die kaderen in hun leefwereld en toont hen meteen ook de gevaren van factoren zoals alcohol en sociale media. De personages zijn iets vlakker, maar door het meervoudige vertelperspectief krijg je als lezer wel een goede kijk op het verhaal en besef je al snel hoe iets kleins kan uitgroeien tot een groot probleem. Slegers heeft mooi werk neergezet.