Gewoon gevoelig – Luc Descamps

Flo is bijna vijftien en hoogsensitief. Volgens de meiden in haar klas wordt het op deze leeftijd hoog tijd om eens verliefd te worden als je niet wil eindigen als een oude vrijster. Maar Flo vindt het moeilijk om verliefdheid te onderscheiden van andere emoties omdat alles zo hard binnenkomt bij haar. Zowel fysiek als emotioneel voelt zij veel meer dan anderen. Haar hele leven werkt ze aan zichzelf en aan haar manier van omgaan met haar hoogsensitiviteit. Net op het moment dat ze denkt eindelijk op de goede weg te zitten, gebeurt er iets wat ze niet had verwacht: ze wordt verliefd. Tenminste, ze denkt dat dit gevoel liefde moet zijn. En dat zet haar hele leven op zijn kop.

Na Gewoon leven is dit het vierde boek van Descamps in de [Gewoon]-reeks. De vorige boeken behandelden omgaan met kanker, autisme en pesten. In dit verhaal trekt Descamps een nieuw luik open: hoogsensitiviteit. Het is merkwaardig hoe goed de auteur zich weet in te leven in de vijftienjarige Flo die te maken krijgt met alles wat bij opgroeien hoort. Veel gevoelens en gebeurtenissen zullen voor de doelgroep, ook zonder hoogsensitiviteit, erg herkenbaar aanvoelen: verliefd worden, opgroeien met een broer of zus en vooral niet weten wat je met die verliefdheid moet doen. Daarnaast biedt dit boek een interessante kijk op het leven met hoogsensitiviteit. Ik denk dat jongeren die hier bekend mee zijn, heel veel gaan herkennen. Maar jongeren voor wie deze wereld totaal onbekend is, kunnen op deze manier op een toegankelijke manier kennismaken met dit thema. Het boek is leerrijk en ik leefde erg met Flo mee. Ze is zo kwetsbaar, maar zo echt en dat maakt dat je haar meteen in je armen sluit.

Descamps slaagt er met dit boek opnieuw in ruimte voor gesprek te creëren en een goed begin te vormen om een dialoog te starten over hoogsensitiviteit. Ik kan me best voorstellen dat er kinderen en jongeren zijn die alles veel intenser ervaren zonder te beseffen dat ze extra gevoelig zijn. Dankzij dit boek kunnen deze jongeren zichzelf herkennen en een open gesprek aangaan met ouders, leerkrachten of vrienden.

Dat de auteur weet hoe hij zich moet inleven in de wereld van jongeren bewees hij eerder in de voorgaande boeken, maar hier toont hij ook hoe kwetsbaar hij zijn hoofdpersonage durft opstellen. Flo is een prachtig meisje dat op een eerlijke en oprechte manier haar verhaalt vertelt en dat menig hart zal veroveren.