Gewoon geen bullshit – Will McIntosh

Amerika, de nabije toekomst. Er heerst een dictatuur in het land waarbij de politie zijn eigen wetten opstelt en overal fake news wordt verspreid door de president. Sam en zijn vrienden zoeken naar een manier om snel rijk te worden, behalve Theo (die wil dit Amerika redden van de ondergang) en ze denken een manier gevonden te hebben om hun droom te verwezenlijken: een draagbare leugendetector. Maar voor ze erin slagen een degelijk prototype te ontwikkelen, wordt een van hen vermoord. Wie heeft het op hen gemunt? En waarom?

Hoewel de cover misschien niet iedereen zal aanspreken, is dit zo’n klassiek geval van Don’t judge a book by its cover. Want wat er achter de cover schuilgaat, zou je aangenaam kunnen verrassen.

McIntosh schetst zes hoofdpersonages met elk heel verschillende karakters. Dat zorgt ervoor dat er een boeiend verhaal ontstaat, zonder ingewikkeld te worden ondanks de hoeveelheid personages, maar ook voor een realistische een waarheidsgetrouwe weerspiegeling van een echte vriendengroep waardoor de drempel tussen het verhaal en de personages enerzijds en de lezer anderzijds meteen wordt doorbroken. De verschillende manieren van denken en hun discussies maken het vanaf de eerste bladzijde boeiend om in hun verhaal te stappen.

Doorheen het verhaal zijn er enkele lege plekken te vinden die misschien beter hadden kunnen worden ingevuld. Bepaalde personages zijn af en toe wat oppervlakkig en sommige gebeurtenissen krijgen wel heel snel een nieuwe wending of bepaalde problemen worden te eenvoudig opgelost. Op die manier wordt het verhaal heel wat minder complex, wat misschien interessant is voor een iets minder ervaren lezer, maar dat zorgt er ook voor dat de lezer een stapje terug moet zetten en het verhaal terug vanop een afstand gaat bekijken. En dat is best jammer, aangezien het idee van het verhaal erg boeiend is en een verhaal wordt dat door zowel jongens als meisjes gelezen zou kunnen worden.

Gelukkig lost de auteur dit probleem zelf een beetje op verder in het boek door stilaan de losse eindjes beter af te werken en minder te laten rondslingeren. De combinatie van vriendschap, wetenschap en techniek en actie vormen een bijzonder geheel dat vrij nieuw is en een groot publiek zou kunnen aanspreken. Gewoon geen bullshit is een ideaal boek om niet-lezers aan het lezen te krijgen, zowel jongens als meisjes. En als dit boek eenmaal bevalt, kan je gewoon door in boek twee. Zo is de leeskriebel meteen gewekt!