Als jij een keertje komt logeren

Als jij een keertje komt logeren – Aron Dijkstra & Monique Berndes

Je kent het wel: gaan logeren bij je grootouders is een feest! Je mag er altijd net dat tikkeltje meer… Iets langer opblijven, iets meer snoepen en iets gekkere dingen beleven! Emmy belt haar oma en opa op en vraagt wat ze allemaal gaan doen als ze volgende keer komt logeren. Achter de kippen aanrennen, samen in de botsauto’s, heel veel lekkere broodjes eten… Haar oma en opa hebben eindeloos veel ideeën. En ze zijn zo leuk dat Emmy niet wil wachten om te gaan logeren…

Ik maakte eerder kennis met de illustraties van Aron Dijkstra in Ik bepaal!, een heel grappig prentenboek waarin het hoofdpersonage het zat is dat volwassenen alles mogen beslissen. Toen ik zag dat er een nieuw boek verscheen met illustraties van hem, was ik meteen overtuigd dat ik het wilde gaan lezen. Zo belandde Als jij een keertje komt logeren in mijn handen!

Het leuke aan dit boek is dat de illustraties paginavullend zijn en bomvol felle kleuren staan. Dat maakt het voor de jonge kinderen die een voorlezer volgen heel fijn om op te letten want ze kunnen de hele pagina afspeuren naar details. Ook de tekst is boeiend om te volgen want Berndes schreef het verhaal op rijm. Dit maakt ook dat het boek een mogelijk interactief element krijgt en dat de voorlezer eenvoudig het tempo kan aanvoelen. Het voelt niet gekunsteld aan en dat maakt het natuurlijk allemaal leuker!

Jonge lezertjes zullen wat begeleiding nodig hebben, maar desondanks wel genieten van dit verhaal. Ook het voorlezen door grootouders lijkt me een grote troef bij dit boek en iets oudere kinderen die genieten van het voorlezen zullen een aantal dingen wellicht zelf herkennen. Deze groep kan je uitdagen om zelf de rijmwoorden aan te vullen bijvoorbeeld.

Als jij een keertje komt logeren is een fijn prentenboek om voor te lezen en naar te kijken: grote illustraties in felle kleuren boordevol details en een verhaal op rijm maken het een plezier om met dit boek bezig te zijn. Extra leuk wordt het als grootouders met dit boek aan de slag gaan natuurlijk!