Finale

Finale – Stephanie Garber

‘Welkom bij de grande finale… Het spel begint nu pas echt…’

Welkom terug in de wereld van Caraval. Twee maanden geleden stond de wereld op zijn kop: de Fortunae werden uit hun kaarten bevrijd, Legende eiste de troon op en Tella deed een verschikkelijke ontdekking over de jongen van wie ze oprecht hield. Legende, Scarlett en Tella staan alle drie voor een verschrikkelijke keuze die hun leven zal bepalen. Hoewel Caraval voorbij is, was de inzet voor hen nog nooit zo hoog als nu…

Even voor de duidelijk: ik ben al vanaf boek één verliefd op de wereld van Caraval en vind het verschrikkelijk dat er met dit boek een einde is gekomen aan de trilogie. De worldbuilding is fantastisch en elk boek opnieuw was ik zo blij dat ik me weer in die wereld vol magie en mogelijkheden kon wanen.

In boek één, Caraval, maakten we als lezer voornamelijk kennis met Scarlett die voor het eerst terechtkomt in de magische wereld van het spel dat geleid wordt door Meester Legende. In boek twee wordt het verhaal verteld vanuit Tella, de zus van Scarlett, die ook in deel één een belangrijke rol kreeg, maar hier voor het eerst echt aan het woord kwam. En nu, in boek drie, volgen we beide zussen samen. Het is heel fijn dat in dit boek de twee zussen samenkomen en je als lezer echt beiden volgt doorheen het nieuwe avontuur dat hen in dit boek opwacht. De magie van Caraval, die heel erg voelbaar is in de vorige boeken, is hier minder van belang, maar blijft wel aanwezig door de bijzondere krachten van de Fortunae.

Het duurde iets langer dan bij de andere boeken voor ik echt in het verhaal zat, maar dat kan liggen aan het feit dat er een hele tijd verstreek tussen het lezen van boek twee en boek drie. Toen ik eenmaal weer mee was met wat er in de vorige delen was gebeurd, heb ik enorm genoten van de nieuwe ontwikkelingen. Als lezer is het fijn om te zien dat de auteur vaak verwijst naar gebeurtenissen in de eerdere twee delen omdat je op die manier de gevoelens van toen weer helemaal herbeleefd en zo vormen de boeken een mooi geheel.

Finale vormt een mooi einde van de trilogie. Soms is het derde boek zo een enorme tegenvaller (voor mij was dat bijvoorbeeld zo met The Hunger Games), maar bij deze reeks heb ik met spijt in het hart de laatste bladzijde omgeslagen. Ik kijk reikhalzend uit naar nieuw werk van Stephanie Garber!