Lotta vindt haar weg

Lotta vindt haar weg – Marloes de Vries (Lotta, #2)

Als je deel één hebt gelezen, dan ken je Lotta al een beetje: een beetje onhandig, daardoor ook best wel grappig, maar vooral boordevol goede bedoelingen. Samen met haar vader, oma, zusje en beste vriendin beleeft ze allerlei avonturen, ook in dit tweede deel!

Ik kende Marloes de Vries al van Volwassen worden is optioneel en natuurlijk van deel één van deze reeks: Net even anders. Haar tekenstijl is zo leuk om te zien! Ze gebruikt zachte kleuren, die het een plezier maken om te kijken naar alle tekeningen in deze strip. Het fijne voor jongere lezers is dat elk blad een apart verhaal bevat. De Vries beschrijft herkenbare situaties, met personages waar je je helemaal in kan herkennen. Dat maakt het ook leuk voor volwassenen om deze strips te lezen.

Strips zijn wel een investering. Je betaalt voor de verhaaltjes van Lotta 7,50 euro, maar de strips zijn best dun. Toch vind ik ze een leuke aanvulling voor de boekenkast omdat de verhalen zo herkenbaar zijn. Soms gênant, maar vooral boordevol humor, waardoor het voelt als een warm bad: je bent niet alleen. Iedereen maakt gênante dingen mee, ook Lotta. Dat geeft je het gevoel dat het oké is en dat je je niet te hard moet schamen om de dingen die je soms doet of die je overkomen.

Ondertussen zijn er al vijf delen verschenen in de reeks: Bak er iets van (deel 3), Lotta draaft door (deel 4) en Lotta is verslingerd (deel 5). Ze liggen hier nog niet klaar om te lezen en dat vind ik ontzettend jammer, dus daar ga ik snel werk van maken. De verhaaltjes zijn zeer ontspannend, dus ook ideaal na een drukke dag, net voor het slapengaan of om de dag rustig mee te starten.

Lotta vindt haar weg, deel twee van de reeks rond Lotta en haar vrienden, is opnieuw een schot in de roos. Dezelfde fijne personages als in het eerste deel, met net zulke herkenbare, gênante en grappige situaties als in strip één. Dankzij de fijne tekenstijl van de Vries blijft deze reeks heerlijk om even mee te ontsnappen aan je eigen realiteit. De strip is misschien net iets te dun en had wat mij betreft zeker wat langer mogen zijn, maar toch is het de investering zeker waard!