Niets te verliezen

Niets te verliezen – Jennefer Mellink

Niets te verliezen

Romee heeft het gevoel dat er vreemde dingen gebeuren in huis: spullen verdwijnen of liggen opeens op een heel andere plek. Maar niemand wil haar geloven. Ze heeft het vast zelf ergens anders gelegd en weet het niet meer, vinden haar ouders. Toch is ze zeker dat er iets, of iemand, hier verantwoordelijk voor is en besluit ze samen met haar beste vriendin op onderzoek uit te gaan. Ondertussen is er ook Elijah, die op alle mogelijke manieren spanning zoekt in zijn leven na een moeilijke jeugd. Maar net door de zoektocht naar spanning raakt hij betrokken bij een situatie waar hij niet meer uit geraakt…

Niets te verliezen heeft een aantal goede thema’s voor de doelgroep, zoals verlies, een nieuwe gezinssituatie, opgroeien, vriendschap… Voor jongeren die misschien niet zo graag lezen en daardoor naar iets dunnere boeken grijpen zoals deze novelle zijn deze thema’s heel herkenbaar waardoor ze snel in het verhaal zullen zitten en zich kunnen inleven in de personages.

De cover geeft je meteen het idee dat dit een heel spannend boek zal worden. De schim die naar het huis zit te staren, het vallen van de avond… Helaas gaat het verhaal af en toe wat te snel waardoor de spanning te weinig ruimte krijgt en niet helemaal voelbaar wordt. Daarnaast trekt de auteur deze spannende lijnen ook niet helemaal door, al helemaal niet naar het einde toe. Hoewel ik het einde erg mooi vond en dat het enkele wijze lessen bevat voor de doelgroep, is het zo verschillend met de rest van het verhaal dat het gewoon niet lijkt te passen. Het breekt volledig met de spanningsopbouw, met de thematiek… Het lijkt het einde van een heel ander boek en dat is jammer want je slaat het boek met een dubbel gevoel dicht.

De auteur heeft een te groot aantal thema’s willen verwerken in dit verhaal, maar het is natuurlijk een dun boekje (aangezien het een novelle is) en het was beter geweest een keuze te maken en enkele thema’s en ideeën te selecteren in plaats van alles in dit verhaal te stoppen. Gelukkig leest het boek wel heel vlot dankzij ze fijne schrijfstijl van Mellink, maar voor mij kan het niet alles goed maken.

Niets te verliezen heeft alle elementen voor een spannend verhaal en hoewel het ook zo begint, is het einde zo anders dat het breekt met de rest van het verhaal. Jammer, want het begin smaakte zeker naar meer. Ik weet dat Mellink een zeer goede auteur is, maar ik heb het idee dat haar kunnen niet helemaal goed tot zijn recht komt.