Even goede vrienden – Jane Fallon (Lisa)

Amy wil haar beste vriendin Melissa verrassen door onverwacht terug te komen uit New York voor haar verjaardag. Wanneer ze zichzelf binnenlaat in het huis dat ze deelt met haar verloofde Jack, staat Amy zelf een verassing te wachten. Ze ziet allemaal spullen die niet van haar zijn, maar toch verdacht bekend zijn. Het kwartje valt al snel dat Melissa en Jack een affaire hebben. In plaats van terug te gaan naar New York blijft Amy in Londen, waar ze een masterplan uitdoktert om haar leven weer op de rails te krijgen. Te beginnen met een nieuwe woning en een nieuwe baan zoeken. Als dit betekent dat ze tegelijkertijd wraak kan nemen op Melissa en Jack, is dit mooi meegenomen.

Jane Fallon heeft met Even goede vrienden een plot gecreëerd dat erg populair is in het chicklit genre of romantische komedie. Met Amy heb je een sympathiek hoofdpersonage dat niet altijd de beste beslissingen neemt. Zo heeft ze al jarenlang een toxische vriendschap met Melissa waarbij ze zichzelf op de achtergrond plaatst om haar te plezieren. Ik vind het verfrissend dat er niet zozeer wordt gefocust op het romantische aspect van het verhaal. Het verhaal is eerder een zoektocht van Amy naar zichzelf en wie ze wil zijn. Met natuurlijk een aantal humoristische momenten die het genre kenmerken. Zoals wanneer Amy haar kat steelt uit haar eigen woning en Jack doet geloven dat hij is weggelopen door Melissa de schuld. Ik moet toegeven dat veel van de ‘wraakacties’ van Amy soms een beetje overkill waren, maar hey, we hebben allemaal wel een beetje drama nodig in ons leven.

Jane Fallon heeft met Even goede vrienden geen hoogstaand literair boek geschreven waar iedereen het nog jarenlang over gaat hebben. Maar ze heeft wel een verhaal geschreven dat erg entertainend is en vlot leest. Ideaal wanneer je geen zin hebt in te zware literatuur. Waar we als we eerlijk zijn allemaal wel eens behoefte aan hebben. 😉