De betovering van Kerstmis – Kirsty Ferry

In De betovering van Kerstmis keren we terug naar hotel Carrick Park. We volgen Ailsa, die huwelijksplanner is in het hotel en elke keer haar best doet elk koppel een droombruiloft te bezorgen. Dat komt helaas tegen een bepaalde prijs want de klant is koning. Dit jaar betekent het dat ze zelf geen tijd zal hebben om kerst te vieren want ze moet een kerstbruiloft organiseren. Niet dat ze dat erg vindt, ze vindt het namelijk heerlijk om in het hotel te zijn met de feestdagen. Heel het hotel ademt de heerlijke sfeer van kerst uit en de magie die daarbij hoort, betovert iedereen. Ook Ailsa maakt kennis met die magie wanneer ze de bijzondere Ned ontmoet…

Na Zomer in Carrick Park keek ik erg uit naar meer avonturen in het heerlijke hotel van de hand van Kirsty Ferry. Net zoals het vorige boek is ook dit een novelle, een zeer dun boekje dat je in één ruk uitleest én in de sfeer van kerst! Perfect voor deze dagen en voor tijdens de verschillende kerstdiners door. Maar dit boek kon me net iets minder bekoren dan het zomerse verhaal.

Dat lag zeker niet aan hoofdpersonage Ailsa. Ze heeft een boeiend beroep als huwelijksplanner, bevindt zich in een prachtige omgeving die tot de verbeelding spreekt en de flashbacks die Ferry gebruikt in combinatie met de magie van kerst zijn om bij weg te dromen. De flashbacks naar het verleden van Carrick Park doen me denken aan de vertelstijl van Lucinda Riley (auteur van De zeven zussen) en net zoals haar boeken leest ook dit boek heerlijk weg. Het enige wat daarbij het feelgoodmoment doorbreekt is de terugkeer naar het heden en de momenten na de bruiloft. Ik verloor daar de connectie met het verhaal volledig en er ontstond een enorme afstand tussen Ailsa en mezelf. Ik denk dat dit vooral te wijten is aan de snelheid waarmee de auteur alles lijkt te willen afhandelen.

Desondanks heb ik van de rest van het verhaal enorm genoten en, het einde buiten beschouwing gelaten, is dit een heerlijke novelle om te lezen in deze periode. Ik wil zeker nog meer lezen van Kirsty Ferry en vind het heerlijk dat ze een novelle voorziet bij de verschillende seizoenen. Hierdoor leef je extra hard mee met de personages omdat de setting zo dichtbij komt.

De betovering van kerstmis is een leuke novelle van iets minder dan 100 bladzijden waardoor hij ideaal is om te verteren tijdens al het kersteten. Geniet van de magie van kerst die Ferry weet te scheppen in dit boek!