Er lag een trommeltje in het gras – Edward van de Vendel (Marloes)

Maandag met meer dan letters: Met het trommeltje door de tijd

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: Er lag een trommeltje in het gras.

Edward van de Vendel staat bekend om zijn zeer gevarieerde oeuvre. Enerzijds vinden we de Young Adultboeken over soms heel indringende onderwerpen, anderzijds vinden we kindergedichten. Samen met Sanne te Loo ontwerpt hij in 2020 een heel bijzonder prentenboek: Er lag een trommeltje in het gras.

Het verhaal gaat over een trommeltje met daarop een leeuw. Op een dag wordt het trommeltje aangetroffen in het gras. Het blijkt van Sebas te zijn, die het op een markt had gekocht. Voor het daar kwam, bleek het op de zolder van oma Lina te liggen. Op die manier gaat Van de Vendel de hele geschiedenis van het trommeltje af, terug naar Lientje. Vervolgens gaat we verder in het heden. Wat gebeurt er met het trommeltje, nadat Sebas het verloor? Waar gaat het heen? Bij wie komt het in handen?

Er lag een trommeltje in het gras bevat een heus spel met woorden. Vooral het gebruik van de woorden daarvoor en daarna valt op. In eerste instantie gaat Van de Vendel steeds een beetje verder terug in de tijd, tot de geschiedenis bijna niet meer te reconstrueren is, zo lijkt het. Vervolgens gaat hij verder in de tijd en kiest hij voor een pad in de toekomst. Het trommeltje wordt gevonden en dan gaat het verhaal verder. Vanaf dat moment krijgt het woord daarna de hoofdrol; een prachtige tijdsgreep die ervoor zorgt dat een jonge luisteraar besef van tijd kan krijgen.

Bovendien staat het verhaal grotendeels op rijm. Daardoor liggen de woorden gemakkelijk in het gehoor en is het soms zelfs af te maken voor de laatste woorden voorgelezen zijn. Van de Vendel is spaarzaam met het uitdelen van woorden op een pagina. Soms zie je maar één regel, soms zijn het er wat meer. Het zorgt in ieder geval voor extra spanning. Het is immers onduidelijk wat er op de volgende pagina gaat gebeuren.

Het verhaal van Van de Vendel wordt ondersteund met heel rustige tekeningen van Sanne te Loo. Het zijn geen harde kleuren of scherpe lijnen, maar levensechte weergaven van planten, bomen en struiken en (in minder mate) van de mensen. De kleurstelling past bij de tekstweergave, waardoor een prachtig geheel ontstaat.

Hoewel de titel misschien anders doet vermoeden (het klinkt erg speels), is het prentenboek geschikt voor de wat ‘oudere jonge luisteraar’. Het verhaal bevat veel uitdaging in het spel met de tijd, maar ook de weergave van bijvoorbeeld de geschiedenis van Lina (vier plaatjes waarbij de vrouw steeds jonger wordt: ‘lieve oma Lina’, ‘mevrouw Lien’, ‘gewoon Lien’ en ‘lieve Lientje’) is alleen geschikt voor de meer ervaren luisteraar. De zachte kleurtjes in de tekeningen zijn daarbij waarschijnlijk ook niet aantrekkelijk genoeg voor een startende prentenboekgenieter: het oogt misschien wat té kalm.

Er lag een trommeltje in het gras is een ander prentenboek dan vele andere. Geen harde kleuren, geen groots verhaal, maar gewoon alleen de reis van een trommeltje. Het boek is niet zo geschikt voor de jongste luisteraar, maar een oudere prentenlezer kan het misschien wel waarderen. Want wie weet: ‘…misschien zul jij hem vinden. Ergens in het gras. Ergens in de tijd.’