En toen kwam Timothy – Jacques Brooijmans

En toen kwam Timothy is het onrechtstreekse vervolg op het boek Jordi. We volgen hetzelfde hoofdpersonage, maar je kan het boek perfect lezen als losstaand deel omdat er vaak wordt verwezen naar gebeurtenissen uit boek één, maar ze ook voldoende worden toegelicht. De lezer volgt opnieuw de veertienjarige Jordi, die in de knoop ligt met zichzelf. Hij zoekt naar wie hij is in het leven, op school en in de muziek. Wanneer hij een belangrijke rol krijgt in een muzikale rel en enkele intriges, besluiten zijn ouders daarbovenop de bijzondere Timothy in huis te halen. Timothy is even oud als Jordi en heeft in zijn leven al heel wat tegenslagen gekend. Het doet Jordi goed zijn aandacht te kunnen richten op iemand anders, maar toch blijft hij zoeken naar zijn eigen weg. Kan hij die vinden in een wereld waar alles al opgelegd lijkt te zijn?

Hoewel de titel van het boek doet vermoeden dat het verhaal zich situeert rond het personage Timothy is dat heel lang niet het geval. De lezer volgt voornamelijk Jordi, die zijn muzikale talent ten volle probeert te benutten, maar daardoor slachtoffer wordt in een strijd rond plagiaat. Brooijmans geeft de lezer een duidelijke kijk in het hoofd van Jordi: gevoelens en gedachten worden uitvoerig beschreven en krijgen veel aandacht, wat van Jordi meer maakt dan een vlak karakter op papier. Hij heeft heel veel diepgang, maar lijkt daardoor wel ouder dan de slechts veertien jaar die hem wordt toegeschreven.

Desondanks is het boeiend om zoveel informatie te krijgen over wat er in zijn hoofd gebeurt. Het maakt dat de lezer volledig in Jordi opgaat en zijn problemen en moeilijkheden perfect kan begrijpen. Ik ben ontzettend blij met een boek van eigen bodem dat een aantal belangrijke thematieken durft aanhalen zoals geaardheid en het zoeken naar je eigen identiteit. Het is belangrijk om jongeren een platform te bieden en ze te laten inzien dat het oké is om met zulke thema’s te worstelen.

Wanneer ook Timothy in beeld komt, verdwijnt de verhaallijn rond de muziek van Jordi snel naar de achtergrond. Dat is een beetje jammer, aangezien het eerste deel van het verhaal daar sterk op is ingespeeld, maar langs de andere kant biedt Timothy een mooie afwisseling van het verhaal en zorgt zijn komst ervoor dat Jordi meer durft nadenken over zijn geaardheid. De thema’s hadden misschien beter in elkaar kunnen overvloeien, maar het vormt amper een struikelblok. De vlotte schrijfstijl van Brooijmans draagt zeker bij aan het feit dat de lezer toch bij het verhaal blijft.

En toen kwam Timothy is een boek dat voor veel jongeren een houvast kan bieden in de moeilijke zoektocht naar een eigen identiteit. Jordi neemt de lezer mee in zijn hoofd en laat op een openlijke manier zien hoe moeilijk het kan zijn je eigen plaatsje te vinden in een wereld waarin anderen alles voor je lijken te bepalen. Knap werk van Brooijmans, die Jordi zo raak weet te vatten op papier met enkel letters ter beschikking.