Kattenkasteel

Kattenkasteel – Annick Bardijn (blogtour)

Kattenkasteel

Liz, haar broer Ulrik en diens vriend Max gaan geen uitdaging uit de weg, maar toch heeft Liz spijt wanneer ze samen met de jongens het duistere Kattenkasteel binnendringt. Het is er donker, ze mogen er helemaal niet zijn en wanneer ze hoort dat andere mensen het kasteel betreden, is ze pas echt bang! Wat als ze betrapt worden? Ze proberen te vluchten, maar onderweg komt Liz een geheimzinnig kistje tegen, met de afbeelding van een prachtige zwarte kat op de bovenkant. Liz kan het niet laten en neemt het mee, maar dan worden ze ontdekt… Kunnen ze nog vluchten uit het kasteel? En wat zit er toch in het geheimzinnige doosje?

Kattenkasteel is een avontuurlijk verhaal voor lezers vanaf ongeveer tien jaar. Dankzij de herkenbare thema’s, plaatsen en personages in combinatie met de geheimen en het avontuur is het zeker een boek dat de doelgroep zal kunnen waarderen!

Liz, het hoofdpersonage in het boek, zorgt meteen voor het grote gevoel aan realiteit. Terwijl de jongens stoer staan te doen over de uitdaging en de inbraak in het kasteel, vindt Liz het eigenlijk maar eng. De kans om betrapt te worden is reëel en dat vindt ze verschrikkelijk! Dat maakt dat de lezer meteen dicht bij haar staat en graag haar avontuur volgt. Ook de toevoeging van de katten maakt het verhaal nog leuker! Overal in het verhaal zijn katten te spotten en dat maakt het bijzonder en ook origineel.

Bij vlagen is het boek misschien net iets te eng voor de doelgroep, zeker de passages waarin de hekserij, de cultuur van de Kelten en de spanning samenkomen. Die scènes spelen zich dan ook nog eens in het donker, vaak ’s nachts, af en in een bos… Misschien net iets te veel voor een lezer van tien. Desondanks is het wel heel goed te volgen en zit er toch nog afwisseling in het verhaal. Zo lees je meer over de gevoelens die Liz ontwikkelt voor een ander personage, waardoor ook dat thema, kort weliswaar, wordt aangeraakt. Het einde gaat iets te snel in vergelijking met de rest van het verhaal, maar het vormt geen al te groot struikelblok in het geheel.

Kattenkasteel is een heel leuk boek voor lezers van tien die tegen een stootje kunnen en niet bang zijn van een beetje magie, hekserij en donkere, nachtelijke uitstapjes in een geheimzinnig bos. Zij zullen genieten van een vlot lezend verhaal boordevol avontuur, spanning en natuurlijk katten!