Durf te schrijven! – Carry Slee

Als een van de bekendste auteurs uit Nederland, krijg Carry Slee vaak de vraag: ‘Ik wil schrijver worden, heb jij misschien wat tips voor me?’. Natuurlijk heeft ze die! Je vindt ze vanaf nu allemaal terug in Durf te schrijven!, een boek vol tips en opdrachten om zelf aan de slag te gaan. Ze heeft het niet enkel over inspiratie en de eerste stap zetten, maar ook over conflicten, vastzitten en vertelmogelijkheden. Het boek werd voorzien van cartoons door Aimée De Jongh.

Wie kent er Carry Slee niet? Als tiener heb ik heel wat boeken van haar verslonden en was ik fan van haar werk. Dankzij de boeiende en herkenbare thema’s die leven onder haar doelpubliek verkocht ze ondertussen al meer dan 5 miljoen exemplaren!

Wat erg fijn is aan deze bundel is dat Slee helemaal van nul af aan begint. Ze begint met wat uitleg over de geschikte werkplek alvorens op het schrijven zelf in te gaan. Ideaal voor iedereen die nog aan het begin staat van zijn schrijverscarrière. De vele voorbeelden die ze verwerkt in dit boek zorgen ervoor dat je niet enkel een theoretische achtergrond krijgt, maar dat je ook meteen zwart op wit kan zien wat ze bedoelt en hoe je het best aanpakt. Aan de voorbeelden en de manier waarop Slee vertelt over haar eigen schrijfproces merk je dat ze een heel menselijk iemand is die schrijft omdat bepaalde dingen haar diep raken. Zo haalt ze ergens aan dat ze een brief las van een meisje dat zelfmoord pleegde doordat ze gepest werd. Ze wil haar doelpubliek niet terechtwijzen, maar helpen voorkomen dat zulke dingen blijven gebeuren.

Wat deze menselijkheid een beetje doet verdwijnen is het gevoel dat op sommige momenten sterk aanwezig is tijdens het lezen van bepaalde tips. De lezer krijgt als het ware de boodschap dat dit dé manier is om een verhaal te schrijven en dat alle andere manieren niet werken of niet zullen leiden tot een goed boek dat wordt uitgegeven. Daarnaast schildert Slee het schrijven van een boek af en toe af als eenvoudig en goed te doen als je maar alle stappen volgt die ze je geeft.

Hoewel dit boek het hele schrijfproces van begin tot eind omvat in een doenbaar aantal pagina’s, zijn het vooral de cartoons die voor een luchtigere sfeer zorgen. Zoals Slee zelf aangeeft in het hoofdstuk over stemmingswisselingen is het belangrijk om niet te focussen op een enkele emotie. Zonder de cartoons zou dit boek snel gaan aanvoelen als ‘huiswerk’, maar dankzij de humoristische cartoons (ik heb heerlijk gelachen) wordt deze sleur doorbroken.

Durf te schrijven! is het ideale boek voor mensen die graag willen beginnen aan hun verhaal, maar niet goed weten hoe of wanneer. Stop dus met uitstellen, ren naar je boekhandel en ga aan de slag met je bestseller!