Door het sleutelgat – Ruth Ware (Lisa)

Rowan komt online een advertentie als inwonende oppas tegen bij een rijk gezin in Schotland. Deze job lijkt haar op het lijf geschreven. Bij haar sollicitatie is ze erg onder de indruk van de luxueuze woning die is uitgerust met de allernieuwste technologie. Wanneer ze de job aangeboden krijgt, moet ze dan ook geen twee keer nadenken. Rowan komt echter al snel tot de ontdekking dat deze ‘droom job’ meer weg heeft van een nachtmerrie, die eindigt met een dood kind en Rowan die wordt beschuldigd van moord. Alleen lijkt er aan deze aan deze nachtmerrie geen einde te komen. Rowan is niet perfect en heeft zeker ook haar slechte kanten. Eén ding weet ze echter zeker en dat is dat ze geen moord heeft gepleegd. Dit wil zeggen dat de echte moordenaar nog steeds op vrije voeten is.

Dit is niet het eerste boek dat ik las van Ruth Ware. Ik las eerder In een donker donker bos. Dit was haar eerste thriller en ik kan duidelijk een vooruitgang zien in de schrijfstijl en de opbouw van het verhaal. Door het sleutelgat heeft me aangenaam verrast. Het verhaal begint met Rowan die probeert een brief te schrijven naar een advocaat om haar zaak te bepleiten. Ruth Ware kiest er voor om ook de mislukte brieven bij te voegen, waardoor het verhaal plots veel echter aanvoelt.

We komen er als lezer achter dat Rowan zelf ook het één en ander op haar kerfstok heeft. Ze maakt hier in haar brief een paar keer toespelingen op. Het verhaal heeft ook een paar gotische trekjes. Rowan heeft het gevoel dat de luxueuze woning vervloekt is. Jaren geleden is er een jong meisje gestorven en misschien vermoord. Sindsdien is het nabije dorp ervan overtuigd dat het er spookt. Rowan lacht dit eerst weg, tot er onverklaarbare dingen gebeuren. Ik ben een grote fan van (moderne) gotische literatuur en wist dit dus zeker te appreciëren. De laatste twist die onthult wie of wat de moordenaar is, heeft me verrast. Ik ben alvast benieuwd naar  haar toekomstige boeken.

De Queen of suspense heeft me met Door het sleutelgat kunnen overtuigen met haar verhaal en de enge sfeer die ze kan creëren.