Doggerland: misleiding – Maria Adolfsson

Welkom op Doggerland, een eiland vol geheimen…’

Politie-inspecteur Karen Hornby wordt na een wilde nacht wakker met een gigantische kater in een bed dat ze niet kent. Hoewel de kater haar gigantische hoofdpijn bezorgt, blijkt al snel dat die kater het minste is van haar zorgen want de persoon naast haar is niemand minder dan haar baas Jounas Smeed. Niet veel later krijgt ze een telefoontje over een brute moord en wordt ze meteen op de zaak gezet. Het hele gebeuren wordt nog ingewikkelder dan het al was wanneer blijkt dat het slachtoffer de ex-vrouw is van Jounas Smeed. Karen realiseert zich dat alle persoonlijke verhoudingen en de geschiedenis van het eiland de zaak sterk compliceren…

Uitgeverij Luitingh-Sijthoff haalt met Doggerland van Maria Adolfsson een sterke Scandinavische thriller binnen die belooft het heel goed te gaan doen. Voor de verschijning van het oorspronkelijke boek werden de vertaalrechten al verkocht aan 15 landen en ook tijdens en na het lezen stelt Doggerland zelden teleur.

Een van de vele pluspunten aan deze thriller is ongetwijfeld hoofdpersonage Karen Hornby. Hoewel ze bij vlagen een ietwat cliché vormt – sterke vrouw, niet op haar mondje gevallen, maar toch onzeker -, blijft het boeiend om haar tijdens het hele onderzoek te volgen. Dit komt voornamelijk omdat ze zich weet vast te bijten in sporen en wegen die haar collega’s hebben afgedaan als oninteressant of onbelangrijk, terwijl Karen erin slaagt net daar de nodige informatie te vinden om het onderzoek lopend te houden.

Naast een aangenaam hoofdpersonage biedt ook de setting een meerwaarde bij deze thriller. Adolfsson deinst er niet voor terug de omgeving van de eilanden duidelijk in kaart te brengen en overal waar mogelijk te omschrijven in het verhaal. Af en toe gaat ze hierbij net een stapje te ver en vraag je je als lezer af of het echt heel erg belangrijk is dat er net op dat plekje modder ligt, maar over het algemeen krijgt de lezer een scherp beeld van het decor, wat ervoor zorgt dat het verhaal zich als een film afspeelt in je hoofd.

Zoals het elke goede thriller betaamt, bevat ook Doggerland een einde om U tegen te zeggen. De auteur komt onverwacht uit de hoek met een wending die waarschijnlijk weinig lezers zullen zien aankomen, maar die ervoor zorgt dat je tot de allerlaatste bladzijde aan het boek vastzit.

Met Doggerland schrijft Maria Adolfsson een heerlijke thriller waar elke lezer van zal genieten. Op enkele schoonheidsfoutjes na valt er niets aan te merken op het verhaal met een heerlijk hoofdpersonage en een boeiende moord. Gelukkig kunnen lezers al uitkijken naar een tweede boek met Karen in de hoofdrol.