Doe ik het goed? – Lotte Vanwezemael

Lotte Vanwezemael is psycholoog en seksuoloog en wil met dit boek vragen rond seks, relaties en vriendschap beantwoorden. Als jongere zijn er heel wat dingen die je nog niet weet en die voor onzekerheden kunnen zorgen. Al helemaal als je bij niemand terechtkan of met niemand zulke intieme onderwerpen durft bespreken. Daarom is er nu Doe ik het goed?, boordevol informatie, maar ook tips & tricks en ervaringen uit het echte leven. Voor iedereen die graag bijleert of wat meer wil te weten komen over alle ‘eerste keren’.

Toegegeven, ik had dit boek graag willen lezen toen ik jonger was en in mijn puberfase zat. Als jongere krijg je namelijk erg veel op je bord: de middelbare school, vriendschap, liefde, de eerste seks voor sommigen. Je hoort en leest op het internet, social media en televisie veel verschillende en extreme dingen, waardoor je verwachtingen en doelen niet altijd even realistisch zijn en je misschien dingen tegen je zin gaat doen ‘omdat het zo hoort’. Gelukkig heb ik zelf geen al te slechte ervaringen, maar dit boek kan voor veel jongeren een ideale gids zijn. De manier waarop de auteur haar lezer aanspreekt, is eerlijk en down to earth. Ze is realistisch, neemt geen blad voor de mond, maar zegt eerlijk waar het op staat en durft de dingen bij hun naam noemen, zonder rond de pot draaien. Deze aanpak zorgt voor een vertrouwd gevoel en maakt dat de lezer zich direct op zijn gemak voelt.

Ook als twintiger heb ik nog dingen bijgeleerd uit dit boek. Iemand die durft te beweren dat hij of zij alles weet van seks, relaties en vriendschap wil ik zeker uitdagen dit boek ter hand te nemen en de verschillende weetjes en kleine quizzen door te nemen. Wedden dat je ook nog een verrassing tegenkomt? Daarnaast is het ook gewoon fijn en geruststellend om te beseffen dat jij niet de enige bent die af en toe sukkelt met het leven en eens kei hard tegen de grond gaat of dat je je af en toe eenzaam voelt. Vanwezemael relativeert niet, maar laat je wel inzien dat het oké is om je zo te voelen en dat je absoluut niet alleen bent.

Doe ik het goed? bevat niet enkel informatie, maar ook enkele ervaringen uit het leven van ‘gewone’ mensen, tips & tricks om zelf je problemen op te lossen en af en toe leuke vraagjes om het aangenaam en luchtig te houden. Hierdoor voel je je als lezer op je gemak en kan je rustig de tijd nemen om antwoorden te zoeken op je vragen of bij te leren over vriendschap, seks en relaties! Ideaal voor jongeren, maar zeker zo geschikt voor iedere lezer die zijn kennis wil aanscherpen of nuttige tips zoekt!