Dit is hoe het ging – Astrid Boonstoppel

Cato haar leven verandert op een positieve manier wanneer ze op een nieuwe school terechtkomt. Ze doet er alles aan haar pijnlijke verleden te vergeten en begint met een schone lei. En ze heeft geluk: ze komt op haar nieuwe school meteen terecht in het populaire kliekje en wordt vriendinnen met de mooiste meisjes van school. Maar haar perfecte leven begint stilaan barstjes te vertonen en daardoor raakt Cato steeds meer en meer in zichzelf gekeerd. De enige bij wie ze zichzelf durft te zijn, is Adrian, haar vriend die ze online heeft leren kennen en die haar nooit zal verraden. Maar Adrian heeft een verpletterende invloed op haar.
Dit is het verhaal van Cato. Dit is hoe het ging.

Dit is hoe het ging is geen standaard thriller in die zin dat het niet vol bloedvergieten, moord en andere actiescènes zit. Het talent van Boonstoppel schuilt duidelijk in het psychologische gedeelte van het personage. Wat doen de dingen die mensen meemaken met je? Hoe beïnvloeden ze je? En wat is de invloed van je omgeving?

Tijdens de eerste bladzijden van deze dunne YA-roman lijkt de lezer een bepaalde afstand te creëren tot het verhaal, maar niets is wat het lijkt en ook dat gevoel van afstand is maar schijn. Wanneer je het boek even aan de kant legt, merk je al gauw dat de personages onder je huid zitten en dat hun gedachten en ideeën door je hoofd blijven spoken. De manier waarop het leven van Cato is veranderd, zorgt voor veel vragen en als lezer probeer je met de beperkte kennis die je hebt de leegtes in te vullen. Stukje bij beetje onthult de auteur informatie totdat je de puzzel volledig kan leggen. Vanaf dat moment dringt door hoe allesvernietigend Cato’s leven is geweest op haar vorige school. Dit zorgt ervoor dat Cato en de lezer als het ware één worden en de emoties van het hoofdpersonage keihard aankomen.

Hoewel de lezer dus in eerste instantie niet onder de indruk lijkt van het verhaal, komt de klap daardoor dubbel zo hard binnen. Dit is hoe het ging vertelt het verhaal van een ogenschijnlijk normaal meisje met een normaal leven, dat helemaal overhoop wordt gegooid door één gebeurtenis. Boonstoppel zorgt voor een verhaal met een enorme impact dat geen enkele lezer ongeroerd zal laten en een ware eyeopener is, naast een fantastische psychologe thriller natuurlijk.